0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha, du menade HE12GKE som testades i Mars 2008 och då gav 3,8kW vid -15°. Varför skulle TS titta på den när det finns bättre idag?
De flesta anger effekten vid -15°. Men de litade du ju inte på.
Sen när blev certifikat en kvalitetsstämpel för att man får en väl anpassad värmepump? När jag skriver HE12 så menar jag naturligtvis en av de senaste modellen.Det är beklagligt att inte alla storsäljande värmepumpar testas i oberoende tester, men jag tänker som så att om HE9 har så pass bra effekt som den har, och HE12 har större kompressor, vilket den har, så borde den rimligvis ge mer effekt också.Vissa tillverkare kör med samma kompressor på flera olika storlekar av värmepumpar, och då brukar det skilja väldigt lite på uteffekten vid kall väderlek och 100% effekt.
Sen när blev certifikat en kvalitetsstämpel för att man får en väl anpassad värmepump?När jag skriver HE12 så menar jag naturligtvis en av de senaste modellen.Det är beklagligt att inte alla storsäljande värmepumpar testas i oberoende tester, men jag tänker som så att om HE9 har så pass bra effekt som den har, och HE12 har större kompressor, vilket den har, så borde den rimligvis ge mer effekt också.Vissa tillverkare kör med samma kompressor på flera olika storlekar av värmepumpar, och då brukar det skilja väldigt lite på uteffekten vid kall väderlek och 100% effekt.