0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En titt på elräkningen och dra bort för hushållsel och varmvatten, så bör du få en uppfattning om hur bra den är
Tack alla för svaren.Det blåser varm luft från den, så det verkar funka. Har inte heller haft några problem med den, städar innedelen var 14 dag mmJag bor i Örebro.Den har COP värde 3.6 och jag har prrecis haft besök av en säljare med följande förslag på byte:LG Nordic prestige 9 COP 5.6 (18000 kr + installation) värnmekap 1- 6.6 kwElectrolux EXH12HL COP 5.4 (14000 kr + installation) värmekap 0.7-5.9 kwCANVAC QHEAT 635 COP 5.52 (15000 kr + installation) värmekap 1-6.3 kwSäljaren rekommenderade Elektrolux eller LG... några som vet om den andra är bättre en den andra?
1,2 x luftflöde i kubik / sekund x delta T = effekten i kWExempel avser Daikin Caldo42K1.2 x 0,187 x (20 in 45 ut= 25) = 5,61kWIgensatta filter/lameller mm gör att detta blir missvisande.Fungerar alltså dessvärre bäst på nya maskiner.En 14 år gammal maskin är betald och väldigt nära "pension".Personligen hade jag nog kört den tills den stannar.Var i landet bor du?
Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?[/quoteÄr inget svårt alls att lista ut.
Citat från: TS Comfort AB skrivet 31 oktober 2013, 21:40:05Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?[/quoteÄr inget svårt alls att lista ut.Om planlösningen inte är öppen och han bara når en bråkdel av ytan jämfört med en väldigt öppen planlösning där man når en mycket stor del av bostadsytan har en ganska väsentlig stor del av hur mycket man kan tänkas spara men på något sätt räcker det för dig att veta totala ytan och förbrukningen för att veta hur han kan spara eller tolkar jag ditt svar fel ?