0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
då borde dom ha gjort en effektberäkning/flödesberäkning beroende på vilket delta och beräkningtemp dom valt.Dom borde justerat vid installationen eller åtminstone ha ett papper med kv värdena ,,Då är det enkelt att justera in jag tycker du borde prata med dom, cc
Du lever fortfarande i din drömvärld cocacola, och det skriver jag inte för att vara nedvärderande.Har du inte lärt dig att de flesta installatörerna troligen aldrig ens gör en beräkning?De tittar på fönstrens höjd över golvet, fönsterbredd, och väljer en radiator som passar och som "borde räcka" = PC22-radiatorer i de flesta fall.Om de anstränger sig kanske de tittar på en lista över uteffekt vid DT30, rummets m2-yta, och dimensionerar därefter.Till Envoy:Vet du var du skall justera grundflödet på radiatorkopplen?Vilka koppel har du? (Danfoss?)Om det ser ut som i bilden ovan skall du dra ut den silvriga numrerade ringen och vrida på den.Grovt sett som följer:Stora radiatorer (typ 50 X 120 cm eller större) skall vara strypta till ca 4-6 på skalanMedium radiatorer (typ 50 X 100 cm) skall vara strypta till ca 3-4 på skalan.Små radiatorer (< 50 X 80 cm) skall vara strypta till ca 1-3 på skalan.
När vvsaren tar ut radiatorena / ventilerna har han / hon Allt framför sig. Vid monteringen av tex14. Raddar tar injusteringen inte ens 5 min stTryck på play när det är luftat och klart och grejerna fungerarCocacola