Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Injustering av ny BV-anläggning  (läst 13399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Injustering av ny BV-anläggning
« skrivet: 24 oktober 2013, 14:19:23 »
Har nu haft igång BV-anläggningen några månader, men radiatorsystemet har inte varit särskilt aktivt förrän nu på slutet. Har funderingar på hur injustering av radiatorerna skall ske på bästa sätt.

Fakta om systemet:
Nibe F1145-15 kW + VPA300/200
2x175 m borrhål
Arbetstank 300L med extern CP Grundfos Alpha2 25-60
Radiatorsystem med 14 nyinstallerade och ostrypta 22-radiatorer
Golvvärme ca 50 kvm via ECS40
Kulvert till ett mindre hus (ca 80kvm) via ECS40 som ännu inte har ett värmesystem
Kulvert till pool som värms på sommaren.

I nuläget är båda kulverterna tömda och stängda. Pumpen är sannolikt överdimensionerad till huset som värms med tanke på att det mindre huset skall kopplas på inom något år.

Jag har läst flera trådar om injustering av radiatorer, men har ändå flera funderingar.
Vilken betydelse har  :dt: över radiatorerna när man har extern CP? Interna CP har jag ställt sÃ¥ att  :dt: blir ca 8 °C vid värmeproduktion.
Hur skall externa CP sättas när man gör injusteringen av radiatorerna? Just nu kan jag endast köra med de fasta stegen (1-3), ställer jag in AutoAdapt eller nÃ¥gon av tryckstyrda lägena varvar pumpen direkt upp till max (45W) vilket känns lite onödigt och lÃ¥ter mer. Rent värmemässigt verkar det som att det fungerar fast det är helt ostrypt med öppna termostater, förutom pÃ¥ ÖV där det blir för varmt och termostaterna behövs. Just nu kör jag pÃ¥ läge 2, ca 30W. Jag tycker att det borde gÃ¥ att köra med lägre hastighet med nÃ¥gon av autolägena. FrÃ¥ga är alltsÃ¥ var man börjar: Börja strypa radiatorer beroende pÃ¥ avstÃ¥nd till CP? Vad skall CP sättas pÃ¥ under instrypningen? Vilket  :dt: är rimligt när man har arbetstank?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 14:52:37 »
Under förutsättning att radiatorerna är rätt dimensionerade, dvs har de nominella effekter som huset behöver så ska du först mäta om delta T över dem är lika. Om inte så börja strypa den som har minsta deltat. Mät igen. Om den du ströp fick större delta än någon annan, öppna lite på den tills du har lika litet delta på två eller fler radiatorer. Fortsätt så tills det är hyfsat lika överallt. Vänta tills rumstemperaturern stabiliserat sig, kan ta ett dygn eller så, om det är för varmt (relativt de andra rummen) någonstans så styp den aktuella radden. Nivån på rumstemperaturerna ändrar du först när balansen är OK med justering på värmepumpen.
Jag tycker att du ska välja en fart på externa CP så du har ungefär samma delta på externa som interna kretsen.

Generellt råd:Det är klokt att bara göra en ändring i taget och invänta resultatet av den innan man gör nästa, annars kan det vara svårt att veta vad som orsakade resultatet. Kräver tålamod.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2013, 17:15:01 »
Jag brukar säga att lägre :dt: än 5 °C över radiatorerna ger ingen bättre värmeavgivning från radiatorerna.
Sen är det väl så att om flödet över radiatorerna är högre än över värmepumpen så kommer framledningen från tank till radiatorerna alltid bli lite lägre än från VP till tank beroende på att returvattnet från radiatorerna blandar ut vattnet från VP.
Så ett :dt: strax under 8 °C är att rekommendera på radiatorerna, man bör dock ha ett lite högre flöde där än över VP, annars så går en liten del av det värmda vattnet från VP direkt tillbaka till VP:ns retur utan att ha gjort nån nytta i radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2013, 17:46:18 »
Tack för svaren.

Några synpunkter på de olika lägena på externa CP? Ska man ställa den på AutoAdapt och börja justera eller något av de andra lägena? Den varvar som sagt upp och kör max om man inte använder gammeldags 1-3.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2013, 17:47:36 »
Jag skulle köra på ett fast läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2013, 19:59:36 »
Jag skulle köra på ett fast läge.

Menar du då fast läge alltid eller under instrypningen? Det känns lite trist att inte använda de finesser som pumpen har. Meningen är väl att flödet ska vara konstant i radiatorerna oberoende av hur termostaterna öppnar eller stänger? Jag antar att flödesmotståndet i nuläget är för lågt, därav maxfart i de självjusterande lägena. Tyvärr finns det ingen strypning på huvudstammen (28mm) eller på någon av de 3 stammarna (22mm) utan enbart på termostatventilerna i radiatorerna. Finns det någon vinst att köra en stam i taget (avstängningar finns) eller blir det bara mer komplicerat?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2013, 20:09:35 »
en fråga bara..
Är det en Installationsfirma eller du själv som monterat dom 14 radiatorena + golv värmen?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2013, 20:33:29 »
en fråga bara..
Är det en Installationsfirma eller du själv som monterat dom 14 radiatorena + golv värmen?
cocacola

Radiatorsystemet har installerats av en firma, golvvärmen fanns sedan tidigare. Det var sommarvärme, så radiatorsystemet har inte varit i drift förrän till hösten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2013, 20:39:09 »
 :) dÃ¥ borde dom ha gjort en effektberäkning/flödesberäkning beroende pÃ¥ vilket delta och beräkningtemp dom valt.
Dom borde justerat vid installationen eller åtminstone ha ett papper med kv värdena ,,
DÃ¥ är det enkelt att justera in  tummenupp
jag tycker du borde prata med dom,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2013, 04:10:24 »
Menar du då fast läge alltid eller under instrypningen? Det känns lite trist att inte använda de finesser som pumpen har. Meningen är väl att flödet ska vara konstant i radiatorerna oberoende av hur termostaterna öppnar eller stänger? Jag antar att flödesmotståndet i nuläget är för lågt, därav maxfart i de självjusterande lägena. Tyvärr finns det ingen strypning på huvudstammen (28mm) eller på någon av de 3 stammarna (22mm) utan enbart på termostatventilerna i radiatorerna. Finns det någon vinst att köra en stam i taget (avstängningar finns) eller blir det bara mer komplicerat?

Går det inte att justera parametrarna för autoläget på cirkpumpen så tycker jag nog det är rätt bortkastat.
Att behöva strypa flödena lite hårdare för att pumpen ska kunna "känna av" att den inte ska rusa på för fullt, låter som att köra bil med farthållare, men att behöva justera farten med bromsen istället för knapparna på farthållaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2013, 06:44:06 »
Carl n
Det finns något som heter ventil auktoritet .
99,9999999998% av alla värme system som byggs i dag
Är inte kopplat trycklöst.
Cp måste "gasa" och ha broms på auktoritära punkter.
Varje auktoritär punkt  fÃ¥r sen ett kv mot effekt och tryckfall och
Det delta / beräknings temperaturer man har.

När vvsaren tar ut radiatorena / ventilerna har han / hon
Allt framför sig. Vid monteringen av tex14. Raddar tar injusteringen inte ens 5 min st
Tryck pÃ¥ play när det är luftat och klart  ;) och grejerna fungerar
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2013, 07:20:06 »
Du lever fortfarande i din drömvärld cocacola, och det skriver jag inte för att vara nedvärderande.
Har du inte lärt dig att de flesta installatörerna troligen aldrig ens gör en beräkning?
De tittar på fönstrens höjd över golvet, fönsterbredd, och väljer en radiator som passar och som "borde räcka" = PC22-radiatorer i de flesta fall.
Om de anstränger sig kanske de tittar på en lista över uteffekt vid DT30, rummets m2-yta, och dimensionerar därefter.

Till Envoy:
Vet du var du skall justera grundflödet på radiatorkopplen?
Vilka koppel har du? (Danfoss?)


Om det ser ut som i bilden ovan skall du dra ut den silvriga numrerade ringen och vrida på den.
Grovt sett som följer:
Stora radiatorer (typ 50 X 120 cm eller större) skall vara strypta till ca 4-6 på skalan
Medium radiatorer (typ 50 X 100 cm) skall vara strypta till ca 3-4 på skalan.
Små radiatorer (< 50 X 80 cm) skall vara strypta till ca 1-3 på skalan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2013, 15:48:57 »
Det jag är emot är att inte kunna knappa med parametrarna på en tryckstyrd pump, själva funktionen är säkert jättebra, men man måste väl kunna ställa in vilket difftryck som pumpen ska hålla?
Det är ju en jätteskillnad att stoppa in cirkpumpen i ett befintligt 1-rörsystem med 15 mm rör eller ett befintligt 2-rörsystem med 22 mm rör, helt olika förutsättningar, men ska då cirkpumpen köra mot samma difftryck? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Envoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2013, 17:33:38 »
Det jag är emot är att inte kunna knappa med parametrarna på en tryckstyrd pump, själva funktionen är säkert jättebra, men man måste väl kunna ställa in vilket difftryck som pumpen ska hålla?
Det är ju en jätteskillnad att stoppa in cirkpumpen i ett befintligt 1-rörsystem med 15 mm rör eller ett befintligt 2-rörsystem med 22 mm rör, helt olika förutsättningar, men ska då cirkpumpen köra mot samma difftryck? ???

Det finns ju lite olika lägen att köra med där också, 4 olika alternativ att välja på. Enligt manualen, som lämnar en del att önska, så är vissa bättre för 2-rör, 1-rör eller golvvärme- De fasta lägena innebär ju också ganska stora skillnader i flöde beroende på tryckfallet. 3 statiska lägen är ju ganska få inställningsmöjligheter det också! Men jag förstår din poäng, till saken hör ju att det inte var jag som valde pumpen utan det gjorde installatören. Men i nuläget är det bara en onödigt dyr pump efter som auto-lägena inte fungerar!

Jag har nu gjort en egen Kv-beräkning nu i Purmomaster, var ju ganska simpelt. Resultaten är också sådana att jag tror på dem. Testar med det först så får vi se hur jag hamnar. Annars får jag kräva justering av installatören, men känner mig tveksam till om dessa siffror finns framtagna.
I hus som mitt skulle jag säga att det inte går att veta precis vilken effekt som krävs i olika rum. Snarare handlar det väl om att få in maximal radiatoryta med estetiskt godkänt resultat och justera i senare skede om det blir för varmt i vissa rum. Framledningen vill man som bekant ha låg.

Rickard: Tack för stryp-infon. Jag har Danfoss-ventiler på 2 radiatorer som var monterade från fabrik. Dessa är stora (2800x500) och blir minimalt strypta för att få tillräckligt flöde enligt beräkningen, övriga blir ganska ordentligt strypta. De andra radiatorerna har MMA-Flex och jag vet att det krävs FN2-nyckel för dessa. Blir intressant att se de olika lägena i CP fungerar efter detta!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Injustering av ny BV-anläggning
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2013, 19:00:00 »
Drömvärd... Du Kan du !!!
Ja Min värd är tydligen något specifikt,, få förunnat att vara i :)
så här tänker jag..
jag frågade TS.
en fråga bara..
Är det en Installationsfirma eller du själv som monterat dom 14 radiatorena + golv värmen?
cocacola

+ att han köpt en installation med dubbla borrhål 2*175 m 15 kw värmepump arbetstank mm.
sen en konvertering av 14 raddar + golv värme,  runt 350 000 kr borde det ha kostat ..
Vi har skrivit spaltmeter om hur Hur viktigt det är med exakta beräkningar
Då är jag av den åsikten, Har en kund bestämt att lägga så mycket pengar på ett VVS jobb ska han/hon ha det komplett.. Om du köper målning av ett hus ska du tex inte behöva göra sista strykningen själv, det ska ingå i priset . Är det då att leva i en drömvärd om man först frågar vem som gjort vad,, sen upplyser vederbörande om vad han/hon faktiskt har rätt till , Delger fakta i fallet om hur det ska gå till så TS vet vad han ska delge för information till ansvarig installatör ,,, Ja Rickard då känns det som jag gjort rätt i min värd av drömmar när man sträcker ut en hand och vill hjälpa någon för mig helt okänd människa.

Du skrev Rickard,
Du lever fortfarande i din drömvärld cocacola, och det skriver jag inte för att vara nedvärderande.
Har du inte lärt dig att de flesta installatörerna troligen aldrig ens gör en beräkning.

(Det är nedvärderande)
Om det varit en Installatör på plats hade beräkningar och injustering redan varit klart...
får en Fastighetsägare en "montör" som andvänder tro prova och hoppas tekniken när dom hänger upp radiatorer dimensionerar rör och pumpar mm är det egentligen ingen VVSare som är hemma hos dom .
Kan man som röris inte dimensionera räkna pÃ¥ kv värden och radiator yter mm .. ja dÃ¥ fÃ¥r man bli anställd och ledsagas av en  vvs ingenjör som ritar och beräknar och lämnar en ritning ..

Lycka till nu Envoy med din inreglering och den nya värmepumpsinstallationen .
ställ frågan till installationsfirman . har dom en beräkning går det jätte fort att fixa till
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!