0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur kan det ens då vara möjligt att det sitter en 16A idag Att det är just en 16A är jag bombsäker på, såg det idag "mina sidor" på elbolagets hemsida..
I ett hus brukar spisen vara avsäkrad med 3x16 A. Bara ugnen brukar ligga på 2-3 kW. Alltså ca 3x4A-3x5A. Sen spisplattorna kan dra lika mycket. Så har du otur så ska alla laga en sjudundrande middag. Ugn och spisplattor är då igång. Då tror jag på fyra lägenheter att du kan räkna lätt 3x30 A. Men samtidigt har det ju fungerat innan. Då körde ni visserligen med pellets. Men hyresgästerna måste ju ha ätit:). Tror nog där sitter 35 A idag. Vore konstigt om det fungerat med lägre. Jag tror du får dra fram spaden och gräva in ny kabel och säkra upp till 50A. Eller så kollar du upp den där kabeln igen som var grannens. Kom överens med honom och sätt en elmätare på den. Jag bara gissar nu. Vill inte skrämmas. Men tror det är omöjligt att driva 4 lgh som drivs med bergvärme under 3x50 A.
Tänk sen när alla börja köpa el element första vintern för att du ställt vp för lågt då får du nog fundera en gång till varför du inte tog bättre hand om den där elkabeln du hittade
Varför inte? Sätt vakten i egen burk utanför och bryt hela VP tills strömmen räcker till.
När det gäller värmepumpen drivs den och betalas av vår egen elmätare och belastar inte hyresgästerna, jo fast i form av hyra.
Det finns ingen större anledning att bryta hel VP'n. Kompressorn i en 'rejäl' VP drar ca 4kW, dvs strax under 6A per fas. Skall man begränsa nåt med effektvakten så är det eltillskottet.
När det gäller avstånd till berget så visste inte min ena granne hur djupt det var till berget i hans brunn eftersom bergvärmen redan var installerad när han köpte huset, men jag ringde och försökte i alla fall