0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
där du ritat
ser ut som på bilden
Är jag blind eller? vad är det för ritning/bild ni pratar om?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=53298.0;attach=33430
Måste vara något fel på min browser för jag ser inte den länken i post nr 6, däremot ser jag den nu när du klistrade in den igen. Märkligt.
#11 längst ner finns en länk
HejVi har en Wilo Stratos 25 1-10. Så här står det om luftning i manualen:Anläggningen skall fyllas och luftas fackmässigt.. Avluftning av pumpens motorutrymme sker automatiskt efter en kort tids drift. Kortvarig torrkörning skadar inte pumpen.Jag har förstått det som att pumpen sköter sin egen avluftning.Det ser ut ungefär som på skissen med en svank mellan borrtopp ochgenomföringen i väggen.Jag tror ochså att det finns luft vid borrtoppen och att den inte kan tryckas ner i borran. Att jag hör det vid genomföringen beror förstås på att det är där jag kommer åt att lägga örat till röret.Jag är tveksam till DRÄNKPUMP . Vi har en "Jet-Pump" typ Rinkaby 1496, som trädgårdspump. Den är gammal och har en del beläggningar inuti, så jag vill ogärna anvnda den. Jag får väl försöka hitta en ersättare till den och först köra luftningen med den och sedan lägga den på lager som trädgårdspump. Det går kanske att hitta någon på blocket.Tror ni det påverkar mycket på flödet om det nu är så att det står luft vid borrtoppen ?SW
SW, sticker kollektor ut genom husvägg ovan mark och sedan ner i marken som det ser ut enligt bilden?För i så fal skulle det väl egentligen gå att sätta en avluftning där ute också, där porlandet hörs, ifall inget annat skulle hjälpa menar jag. Då lär man ju definitivt bli av med luften.
Om det verkligen ser ut som på bilden måste det hjälpa att bara stoppa cp, då ska luften själv driva till högsta punkten, där det ju sitter en avluftare.