0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte den där svanken mellan borrtopp o hus påverkar, hur djup kan den vara?Har sett andra exempel i detta forum där hela sträckan lutar uppåt mot borrhålet och där kan man ju undra, men i detta fall borde luften inte ha några problem att dras med under svanken.Om det porlar där du markerat på skissen borde ju all ev luft där direkt åka upp till avluftingen inne i huset så snart du stoppar pumpen, vad händer om du öppnar avluftningen strax innan du slår av cp, kommer det ingen luft där när pumpen stannat?
SW, sticker kollektor ut genom husvägg ovan mark och sedan ner i marken som det ser ut enligt bilden?För i så fal skulle det väl egentligen gå att sätta en avluftning där ute också, där porlandet hörs, ifall inget annat skulle hjälpa menar jag. Då lär man ju definitivt bli av med luften.
Diket ser väl egentligen lite mer ut som denna skissen som bifogas.
Mitt borrhål börjar ca 1,5 meter under marknivå lite jobbigt att gräva upp vid luftning.
Undrar hur vanligt det är att det fuskas med borrdjupet ?
Så idiotiskt de har gjort. Klart som tusan det blir luft kvar vid anslutningen till borrhålet.Sticker forderröret verkligen rätt upp ur marken så? Då skulle man ju egentligen har kapat av den så nära dikets botten som det går, och gjort om skarven så det lutar upp mot huset hela vägen.Varför är indragning ovan mark in i huset? Har du platta på mark?Hade jag varit dig hade jag bett borrfirman göra om vid foderröret och kapat så långt ner som möjligt i diket. Har du berg som sticker upp där runt foderröret så är det ju en annan sak, då kommer man ju inte nedanför utan att spränga. Så då är det förståeligt att de har gjort så. Fast en luftning skulle det nog allt ha funnits på högsta punkt närmast borrhålet, på bägge slangar, det står ju jag fast vid i alla fall. Undrar vad experterna säger?
Foderrörets topp är ungefär en halv meter under markytan.
Vi använde samma hål i väggen som togs upp när vi hade grundvatten- VP. Ej platta på mark.
Så de drar kollektorn ovan mark utanför huset (ute i kyla vintertid, kanske -10 -15 grader under riktigt kalla dagar), bara för att slippa borra två stackars hål i väggen? Med diamanthålsåg får du upp ett hål i lecablock på ca. 3-5 minuter / hål. Sådana hålsåg finns exempelvis på Jula för runt 350kr eller något sådant.Det där var ju riktigt dumsnålt av borraren får jag ju säga.Det bästa i ditt fall vore ju att begära prisavdrag istället för att de rättar till det. Hade aldrig velat ha in de på min tomt igen om jag var dig ...snarare då ett prisavdrag som sagt o att man rättar till felen själv. Då kan det ju inte bli annat än bra i slutändan.Skall man få gjort något riktigt, skall man göra det själv - tyvärr.
De drar inte slangen ovan jord .Dragningen framgår förhoppningsvis av bilagan.slangen böjer upp straxt före väggen och vinklar in genom väggen på ca 0.5 m höjd.
Jag tror det funkar bra om du kör åt båda hållen har för mig att jag anslöt min dränkpump med vanlig trädgårds slang och flödet var lägre än ur trädgårdslangen men det har funkat bra i några år nu så helt fel kan det inte varit. Ska man pumpa åt bara ena hållet krävs det kraftiga grejer.
Jag satsar nog på en typ jetpump och kör åt båda hållen.