0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm Trådkapning, ursäkta Kan någon säga om det skulle gå att köra 16A huvudsäkringmed en IVT Greenline HT 9+ och 6 kw tillskott?Idag kör jag 20A enl IVTs rekomendationer.
Njae...? 80% mer Kan man alltid räkna så? (kunde detta på mina fem fingrar för ett antal år sen)
Tankevurpor gör vi alla.
Citat från: maha6305 skrivet 08 december 2005, 10:51:41Tankevurpor gör vi alla.Va? Blanda inte in mig!
Har hamnat i en "intressant" situation:Förutsättningar:Skall konvertera till VP från elpanna.Hus från -35, 108 m3 + hel källarvåning, tilläggsisolerat tak -02.Nuv. förbr. ~32000kWh tot, varav ~6000 i hushållsel.max temp framledning ~55 grader vid -25Bor 10 mil norr om S-vallJag tog kontakt med ett antal olika firmor för offerter och fastnade till slut för en Nibe 1215 7 kW,och tog lite extra borrning, 150 m aktivt hål.Detta hål är nu borrat, borraren tyckte det var ett kanonhål, med 9000 minutliter...?Efter att funderat fram och åter har jag kommit fram till att det skulle vara bra att värma upp en del avkällaren mer än vad som görs idag (möjliga inredningsplaner + att det blir lite golvkallt som det är nu).C.a 40 m3 är garagedel, och där kan det vara i stort sett "värmefritt", således 68 m3 kvar...I nuläget har jag endast direktvarkande elelement på tot c.a 1.5 kW för att få upp temperaturen lite.Frågan är då om det är möjligt att gå upp till en 8.5 kW:s pump, eller om man hellre skall stå kvar vid 7 kW... Vad skulle ni rekommendera?, och vad innebär "9000 minutliter" egentligen?Från att ha tagit till en borra 10 extra meter - till att kanske ha en i klenaste laget... (rek. djup 8.5 kW: 140-170m)Tacksam för info./Mackan
Citat från: mackan skrivet 29 november 2005, 21:58:59Har hamnat i en "intressant" situation:Förutsättningar:Skall konvertera till VP från elpanna.Hus från -35, 108 m3 + hel källarvåning, tilläggsisolerat tak -02.Nuv. förbr. ~32000kWh tot, varav ~6000 i hushållsel.max temp framledning ~55 grader vid -25Bor 10 mil norr om S-vallJag tog kontakt med ett antal olika firmor för offerter och fastnade till slut för en Nibe 1215 7 kW,och tog lite extra borrning, 150 m aktivt hål.Detta hål är nu borrat, borraren tyckte det var ett kanonhål, med 9000 minutliter...?Efter att funderat fram och åter har jag kommit fram till att det skulle vara bra att värma upp en del avkällaren mer än vad som görs idag (möjliga inredningsplaner + att det blir lite golvkallt som det är nu).C.a 40 m3 är garagedel, och där kan det vara i stort sett "värmefritt", således 68 m3 kvar...I nuläget har jag endast direktvarkande elelement på tot c.a 1.5 kW för att få upp temperaturen lite.Frågan är då om det är möjligt att gå upp till en 8.5 kW:s pump, eller om man hellre skall stå kvar vid 7 kW... Vad skulle ni rekommendera?, och vad innebär "9000 minutliter" egentligen?Från att ha tagit till en borra 10 extra meter - till att kanske ha en i klenaste laget... (rek. djup 8.5 kW: 140-170m)Tacksam för info./MackanRing o prata med Nibe direkt, då kan du få råd hur du skall göra. Förklara hur djupt du har borrat o.s.v. Obs deras tidigare 7kw är omräknad till högre effekt p.g.a. annat sätt att uppge effekten.Nibe har tfn. 0433-73000, be o prata med Per Thörnqvist eller någon annan säljare.
Sen kan man om det finns möjlighet köra vissa maskiner (Diskmaskin, Torktumlare, Tvättmaskin etc) på 400V. Naturligtvis så måste dom i så fall vara gjorda för 400V.Effekt/fas utan fasförskutning.16A med 220V ger max 3500W, 16A med 400V ger max 6400W20A med 220V ger max 4400W, 20A med 400V ger max 8000WOm alla maskiner är 400V kan man få ut 80% mer effekt utan att öka säkringen./Johan