0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CitatAtt en större VP jobbar med högre framledningstemperatur, är direkt felaktigt och inget annat än svammel.Det beror ju hur man ställer styren och har inget med VP.storleken att göra.För det första så skrev jag ju det i mitt inlägg, att det går justera bort om man vill...För det andra så justeras ofta större pumpar för att få längre gångtider än de får med standardinställningen, i alla fall i överdimensionerade system (mitt eget t.ex.)Sätter man in en ack för att öka volymen stiger prisskillnden ytterligare mellan en normalt dimensionerad och en överdimensionerad.Vad du kallar svammel förstår jag inte alls, det är kalla fakta. (tycker jag i alla fall)
CiteraCitatAtt en större VP jobbar med högre framledningstemperatur, är direkt felaktigt och inget annat än svammel.Det beror ju hur man ställer styren och har inget med VP.storleken att göra.För det första så skrev jag ju det i mitt inlägg, att det går justera bort om man vill...För det andra så justeras ofta större pumpar för att få längre gångtider än de får med standardinställningen, i alla fall i överdimensionerade system (mitt eget t.ex.)Sätter man in en ack för att öka volymen stiger prisskillnden ytterligare mellan en normalt dimensionerad och en överdimensionerad.Vad du kallar svammel förstår jag inte alls, det är kalla fakta. (tycker jag i alla fall)En större pump har precis samma styr som en mindre(SAMMA FABRIKAT FÖRUTSATT), bägge räknar fram en börtemperatur på framledningen som den jobbar runt, och den temperaturen på bör värdet/framledningen är och blir samma oavsett storlek på värmepumpen.Skillnaden blir att den större pumpen hämtar in underskottet snabbare. jag vill påstå att med standardinställningar och ett normalt/ genomsnittsvärmesystem så blir det bättre COP på den större pumpeneftersom att brinepumpen går mindre tid.Justerar man den större pumpen med större underskott på gradminuter, så vilar den längre och samtidigt sänks framledningstemperaturen ytterligare vid start och början för att nå högre i slutet av gång-perioden.Men genomsnittstempen på framledningen tror jag i alla fall blir lika =det vill säga börvärdet som den jobbar mot
Justerar man den större pumpen med större underskott på gradminuter, så vilar den längre och samtidigt sänks framledningstemperaturen ytterligare vid start och början för att nå högre i slutet av gång-perioden.Men genomsnittstempen på framledningen tror jag i alla fall blir lika =det vill säga börvärdet som den jobbar mot
I övrigt anser jag att du har fel, men det måste vi ju kunna acceptera, eller hur?Att vi inte har samma uppfattning i en fråga.
Jag tror dock att om det gick bevisa att du har rätt genom mätningar eller liknande skulle inte värmepumpsanläggningarna dimensioneras till bara 50% effekttäckning.Inget bevis för att jag har rätt, men en logisk slutsats.
Det enda jag säger, och det känner jag mig rätt så säker på, det är att jag inte anser att en effekttäckning på mer än 65% (98% energitäckningsgrad) lönar sig.Det kostar mer än det smakar för de allra flesta.
Jag tror att det beror på att rörfirmorna inte vill dra på sig besvär i onödan.
Prismässigt är skillnaden mellan effektstegen ca 2-5000:- , mindre än vad flashiga aluminiumfälgar till bilen kostar.
En nackdel för den större såg jag efter lite lusläsning av Nibes produktblad, är att rek. säkringarär 25 A för 8.5, resp 20 A för 7 kW... kan man klara sig på 20 även för den större?Det är väl ett par tusen om året i skillnad?
Intressant, här får man kontinuerligt saker att fundera på... Sm jag ser det i mitt fall, fördelen att ta en större pump är ju att man kan tackla ev. kommandeutbyggnader, småbarn (har 1 nu) utan att använda dyrbar elpatrontid.Dessutom får jag i mitt fall större vattenvolym iom. nya element i källaren vilket torde göra att returtempen blir lägre samt färre start och stopp på pumpen.?En nackdel för den större såg jag efter lite lusläsning av Nibes produktblad, är att rek. säkringarär 25 A för 8.5, resp 20 A för 7 kW... kan man klara sig på 20 även för den större?Det är väl ett par tusen om året i skillnad?
Fler barn ger högre hushållselsförbrukning ,det minskar behovet av storlek på värmepumpen, inte tvärtom.
Kalas, då är det bara att säkra ner!(efter balansering av faserna) 16A låter ju mumma!