0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den mindre drar mindre el, och mer ur berget.Den större drar mer el och mindre ur berget.
Citat från: Rickard skrivet 03 december 2005, 10:55:09Den mindre drar mindre el, och mer ur berget.Den större drar mer el och mindre ur berget. det där håller inte jag med om !den mindre drar mindre ström, men går längre tid, så antal kWh/ dygn blir lika eller något högre för den mindre pumpen.Men den större hinner öka framlednings tempen lite mer & sänker då COP, så det blir nog +- 0
För att värma huset till önskad temperatur krävs samma framledningstemp oavsett storlek på pump. Det som skiljer är att den större når balans på kortare tid med sin högre effekt men drar samtidigt mer effekt från elnätet och omvänt för den mindre. Jag håller med Carman där att summan blir nog +-0 eller väldigt marginell skillnad.
inga andra ändringar görs.Starttempen kommer då att bli ungefär densamma, men, sluttempen kommer att vara högre, kanske så mycket som 10 grader. Drifttiden däremot kommer att minska till kanske 40 minuter. COP blir sämre p.g.a. högre sluttemp.
Citat från: CarMan skrivet 04 december 2005, 00:30:52Citat från: Rickard skrivet 03 december 2005, 10:55:09Den mindre drar mindre el, och mer ur berget.Den större drar mer el och mindre ur berget. det där håller inte jag med om !den mindre drar mindre ström, men går längre tid, så antal kWh/ dygn blir lika eller något högre för den mindre pumpen.Men den större hinner öka framlednings tempen lite mer & sänker då COP, så det blir nog +- 0Så länge båda värmepumparna klarar av att värma huset utan eltillsats så stämmer min beskrivning, en mindre värmepump arbetar med lägre framledningstemp, den ger därför högre COP om alla andra parametrar är lika.d.v.s.:Den mindre drar mindre el, och mer ur berget.Den större drar mer el och mindre ur berget.
Jag är inte säker på vad jag skall säga, en osäkerhetsfaktor kommer alltid att vara din tempmätning...Har du haft både pasta och isoleering när du mätt tempen så bör det visa inom ett par grader, har du bara haft pastan men ingen isolering kan det slå fel på 2-4 grader...Säg att det är enligt värsta scenariot, 4 + 44 = 48 grader med 6 kW tillfört, då ligger du farligt nära gränsen med en 8.5 kW värmepump.Fast har du själv stor förtroende för dina tempmätningar så bör det fungera med en 8.5 kW.Ekonomiskt tror jag fortfarande inte att det har nån större betydelse.Vad som talar för en 8.5 är det faktum att tempen inte steg mer än 1 grad på 4 timmar med 6 kW tillfört vid -7 grader, 8.5 kW kanske ger dig täckning ned till ca -15 grader vilket jag tycker det bör göra.Som bertil säger så betyder borrhålets djup inte så stor roll vid valet av storlek på värmepumpen, det är mer energiuttaget som påverkar tempen i borran, och energiuttaget påverkas knappt alls om du väljer en större värmepump*. Däremot om du höjer tempen i huset eller källaren så kommer borrhålets temp att sjunka.En mindre värmepump arbetar med lägre framledningstemp, den ger då högre COP vilket gör att den tar mer gratisenergi ur borran än vad den större gör om båda varmepumparna tillför samma totala mängd energi till huset.Den mindre drar mindre el, och mer ur berget.Den större drar mer el och mindre ur berget. Tack vare den större täckningsgraden kommer dock att den större värmepumpen över året att dra mer ur borran, men långt ifrån vad man kan tro.Den egentliga skillnaden är den skillnad som uppstår när effekten inte räcker till för att värma huset trots att värmepumpen går kontinuerligt, säg att det är -15 grader, 8.5 kW värmepumpen klarar precis att värma huset utan tillskott, den lilla går men med 1.5 kW i tillskott, NU tar den större värmepumpen mer energi ur borran än vad den mindre gör.Jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer.
Att en större VP jobbar med högre framledningstemperatur, är direkt felaktigt och inget annat än svammel.Det beror ju hur man ställer styren och har inget med VP.storleken att göra.
men faktum kvarstår att den mindra pumpen drar 336Watt/ kW den tillför 0/50Mot den stora pumpens 322Watt / Kw den tillför vid 0/50
Men eftersom sluttempen blir högre kommer även medelvärdet under den period som VP värmer vattnet att bli högre. En förflyttning av kurvan nedåt kommer därför att att behövas för att kompensera den högre sluttempen. Den förflyttningen tror jag tillsamman med den lägre starttempen väger upp ev. COP förlust.
mina siffror kom från Nibe 1X15 7 & 8,5 inklusice båda cirkpumparna.när du räknade på att 7:an var bra, räknade du då in att han förmodligen komer att värma upp källaren & kanska ha varmare inne?
Ett något djupare hål behöver nog den större VP:n eftersom den klarar sig längre utan direktverkande elpatrontid och därför hämtar mer gratisenergi ur hålet.En annan fördel med en lite större pump är att den får bättre cop genom att brine pumpen som är samma som i de mindre modellerna går mindre tid och drar mindre el jämfört med en vp som går längre, då går brine pumpen ocks längre.Jag tror också personligen att en större pump belastar ju hålet hårdare och sänker brinen mer än vad en mindre pump, detta tror jag ger en snabbare återhämtning/värmeöverföring från berget, jämför värmeöverföring mellan radiator & rum. Sen får ju hålet längre tid att återhämta sig.