Ja varför göra som man ska enligt manualen när man nu har möjlighet till det.. hade kanske inte gjort om en befintlig installation men när man installerar nytt och har möjlighet att göra rätt så..
Jag kan bara svara för mig själv men jag gjorde det enbart för att delarna som följde med VP var designade för placering på toppen av nivåkärl. Och det är ju tillverkaren som paketerar det så - så varför inte bygga efter det? Detta samt att kanske 90% av anläggningarna ser ut så, gjorde att jag också gjorde så.
Men för min del spelar det lite mindre roll om det skulle vara galet då jag har en manometer längre ner på en G15 anslutning med förminskare till G10 el. G8, så om det nu skulle visa sig vara helt galet kan jag mycket lätt växla manometer och säk.ventil. Behöver ej bygga om någonting.
Nu är det som det är så jag låter det vara tills det visar tecken på att det skulle kunna vara brandfarligt eller farligt på annat sätt.
Återigen, jag har manometer så jag ser ju exakt vad för tryck det är i systemet. Jag vet också att säk.ventil öppnar vid ca. 2,8 bar, så det är bara o hålla koll