0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Max effekt elpanna = 1,5 kw 4,5 annars orkar inte elpannan hålla värmen på framledningen vintertid när VPn är spärradTemp elpanna = 55 grader 45, kan egentligen vara nån grad lägre, spar elpatron!Elpatron nedre = spärr 6 kW, MÅSTE vara på om du ska få nån värme när VPn stannar pga kylan, den är automatiskt spärrad så länge VPn gårTemp nedre = 60 grader 56, vill inte ha alltför varmt när temperaturen stiger så att VPn ska gå igång igenVärmepump 55 graderShunt fördröjning = 10 min 120, vill inte att radiatorerna ska börja ta vatten från övre tanken (med elpatron) för tidigt, detta ger VPn en chans att komma ikappFramledning vid -15 = 53 graderMax tillåten framledning = 53 grader 68, jag vill ha varmt i huset även om det går ner mot -30, och då kan jag stötta med kökspannan om inte elpatronerna orkar på egen handMin tillåten framledning = frånNattsänkning = från (men funderar dock på att sätta nattsänkning på dagen istället) det kostar mer att komma ikapp och få temperaturen än vad du tjänar på sänkningenHemlig meny!!I den hemliga menyn är också ändrad. Värmepump max temp = 55 grader (innan var den inställd på 40 grader)Värmepump min temp = 45 grader (innan var den inställd på 30 eller 35 grader, ej riktigt säker) standard här är 35, om du ställer in 45 kommer VP slita som ett djur för att aldrig ha kallare än 50 i nedre tanken, vilket den knappt klararNågon som vet standarden kanske?Så, jag skulle vilja veta era synpunkter om dessa inställningar, vad är det jag skulle behöva ändra på för bättre effektivitet mot lägre elförbrukning, men framför allt vill jag även veta om varför. För att få en förståelse hur pumpen egentligen funkar... Och vill även veta hur det kommer att fungera med pumpen sen när det blir -5 - -10 grader ute.... dvs om någon har en uppfattning om det.