0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flera installatörer har sagt att nivåkärl räcker för KB, även om den inte hamnar på högsta höjd, räcker med avluftningsventil enl. de. Någon har sagt att det måste bli ett trycksatt system.Men nu när jag läser manualen för NIBE står det följande, enl. bild nedan.Suck! säger jag bara. Hur måste det vara nu då? I mitt fall hamnar ledningarna för köldbärare ända uppe vid taket, dvs nivåkärlet kan inte komma högre upp än så. Måste jag ha expansionskärl i så fall, som manualen skriver, eller kan jag lita på installatörerna som säger att det räcker med nivåkärl samt avluftning på högsta punkt? Och om jag måste ha exp.kärl, vilken måste jag ha då? Borde vara speciell sådan för brine vätska?Jag förstår för övrigt inte hur Nibe tänkt att det skulle fungera när man använder toppanslutningarna, med tanke på att VP är 180cm hög. Man skulle ju få ha en rätt så rejäl takhöjd för att få plats med både ledningar, samt ett nivåkärl ovanpå det. (känner till att det finns sidoanslutningar också)PS. Får fackmän helt olika utbildning eller? Ena säger en sak, den andra tvärtemot. Det råder total oenighet vad gäller väldigt mycket? Kanske därför vissa system blir så fel och funkar så dåligt ibland? DS.
Det funkar bra med nivåkärl, man kan trycksätta detta lite så att man kan avlufta högpunkterna.Men man måste ha luftningsnipplar på högpunkterna.
Jag kopplade in en cykelpump (typ biltema) på nivåkärlet då jag luftade mitt system (har rör högre än nivåkärl).