0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Lite oklart om jag borde starta ny tråd eller inte, men jag kör på här så får vi se om nån svarar.Jag har precis bott en månad i huset med min F1255 och än så länge så går pumpen av/på ganska mycket. Den kör ungefär halva tiden på 20 hz och sen avstängd ungefär lika länge. Jag har ingen ordentlig ström-mätning av pumpen än så jag får bara chansa lite genom att gå igenom tibber-loggarna men magkänslan säger att pumpen typ drar mer ström när den går av/på en gång i timmen än om den är igång hela tiden.Är det någon som har någon ordentlig mätning av hur mycket en uppstart av kompressor drar?
Svårt att se tidsskalan på den pyttelilla bilden, men jag tror det är så att maskinen går på så låg effekt att den med jämna mellan rum måste öka varvtalet på kompressorn för att säkerställa smörjningen.När det blir kallare ute så blir det där bra.Antingen det, eller då är energibehovet så lågt att den startar och stoppar med relativt täta intervall.Det kan gå få lite mindre taggigt om du ökar gradminutvärdet.Nackdelen med det är att den då måste göra lite varmare vatten i slutet av varje driftscykel, vilket ger aningen sämre COP.Kom hellre med en dygnsgraf så kan vi se bättre vad som händer.
HejNågon som har senaste nytt vad gäller CP som "övervarvar" vid värmeproduktion?Har uppdaterat SW (9442R5) i samband med byte av invertern vilket medfört deltaT F-R på ca 2 degC och en CP-hastighet på 95-96%. Sjunger fint i radiatorerna på övervåningen när man ska sova... (Har golvvärme på undervåningen ska tilläggas.) Den gamla mjukvaran var några år gammal ska också tilläggas.Finns det inget sätt man kan ändra börvärdet på delta-temperaturen? Vad jag förstår ska det vara en kurva knutet till detta där deltaT ökar vid lägre utetemp (?)Pratat med Nibe installatörssupport, men där har de "aldrig hört talas om problemet" osv. Goddag yxskaft mao...Har en F1155, men det är ju samma styr som i 1255 typ...Martin
Enda sättet jag vet är att ändra värdet för DUT, det styr vilken deltaT den skall arbeta mot så vitt jag kan förstå, men den har ju störst påverkan när det blir lite kallare ute.På nyare modeller talas det ju om att den skall "lära sig" efter en tid, kanske skall du ha lite is i magen och se om det blir bättre?
Egen inställningDUT: -25°CDelta T vid DUT: 6°C
manuellt vald effekt vid DUT: ✅effekt vid DUT: 4 kW