0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Jag får ofta ett informationsmeddelande om hög kondensor-in temperatur:Rapporterades: 2023-10-20 01:16:36Försvann: 2023-10-20 01:21:57Detta larm återställs automatiskt vid nästa kompressorstart.Larmet kan bero på:- Högt vald värmekurva och/eller förskjutning värmekurva.- Högt flöde i värmesystemet.- Högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning.- Stängda eller strypta rums-/termostatventiler på grund av hög rumstemperatur.Detta sammanfaller alltid med en periodisk höjning se bilder nedan varför det inte kan bero på kurva eller termostater på radiatorerna. Larmen kom 2023-09-30 = 99,0 grader, 2023-10-05 = 100,6 grader och 2023-10-20 = 102,0 grader.Inställningen för periodisk höjning är 55 grader.Vilken annan inställning kan man göra för att inte detta larm ska lösa ut?Tacksam för svar!Svante
Hej Uffen,Ja om man ska kalla det larm eller inte - Nibe själva kallar det både informationsmeddelande och larm samtidigt som man anger möjliga orsaker till varför det uppstår. När man sedan kan fastställa att det alltid förekommer samtidigt som den periodiska höjningen finns bara en anledning (av Nibes förslag) och det är för "högt vald stopptemperatur för varmvattenladdning". Men 55 grader är en fabriksinställning och inget som jag själv valt så frågan kvarstår varför detta uppkommer. Är det Nibe själva som programmerat fel eller finns det någon inställning man kan göra för att slippa se meddelandet?Vad gäller min första fråga vill du se hur kompressorn går i förhållande till värmebärarpumpshastigheten. I nedanstående diagram visas detta. Från den 18 oktober till och med 19 sjunker vbph hela tiden medan kompressorn arbetar normalt intermittent. Jag ser inget samband mellan dessa två serier så även denna fråga kvarstår.Jag kanske ska ställa frågan till Nibe men de frågor jag tidigare ställt till dem har de inte besvarat särskilt bra. Känns som om deras support bara består av folk som läser direkt från manualen och inte har någon djupare kunskap om sina produkter.