0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Men bergen77, för 10:de gången, det beror på att du har den på fel ställe, och maskinen självsvänger!Den hinner inte med, då den inte får ändra frekvensen så snabbt, max 2 hz/minut.Du har testat utan Bt25, eller hur, och då gick det bra? Eftersom du inte har poolen igång, behöver du inte bt25, så varför alla dessa frågor om bt25?
Titta här hur den går: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.375Bryter på hysteres och har sig.Trots att börvärdet är ganska stabilt 40 grader, står den först stilla över 5 timmar, lite senare vill den upp till 60 hz. Poolen, den dagen den sorgen. Och lösningen är enkel.
Bergen77:Ja men sätt dit BT25, men sätt den på rätt ställe. Det finns ingen ritning från nibe som säger att bt25 skall vara i tanken, så varför har du den i tanken?Och svaret din fråga, den gör både och, beroende på vilken regulator som är i användning. Jag tycker jag har svarat på hur regleringen fungerar ganska utförligt tidigare. GM-regulatorn använder gm, flow regulatorn gör det inte.
Bergen77, det är ingen skillnad, förutom att med BT25 övervakar man även bt12 som ett skydd. Det har jag skrivit flera gånger.Måste skaffa mig en BT25:a.....
BT25 plasseres i tank slik pdf for tank beskriver. Ved bruk av BT25 får man mulighet til å pause sirkulasjonspumpen når kompressor ikke går, det sier seg selv at BT25 ikke kan sittet før tanken da. I tillegg vil det ikke være sirkulasjon etter tanken når ventiler er stengt så den kan ikke monteres der heller. Nå har jeg forklart BT25 plassering for hundrede gang.Du unnlater fortsatt og svare på hva forkjellen på flow regulator gjør med og uten BT25. Min påstand er at den aldri bruker faktisk temperatur med BT25, også i flow regulering. Du kan enten være enig i det eller ikke være enig.Smurfen: Vedrørende ventilen i pool-40 kitet er dette en vekselventil akkurat som den som styrer varmtvannet. Så pumpen vil jobbe med en oppgave om gangen i prioritert rekkefølge. COP er ikke min største bekymring, det er mer på de unødvendige stoppene (også uten BT25) og varierende temperatur.