0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Bergen77, jag kände inte till BT12-skyddet. Bt2 används även vid vv-laddning. Finns det inte även el-energi-mätare i norska maskiner?
Förklarar saken. Så här ska det se ut.
Sedan finns det Flow temperature controller, som används för hämta in gm, dvs i övergången mellan on/off->kontinuerlig drift. Det är denna som kör in gm genom att hålla framledningen 2,5K över börvärde. Denna controller finns i två versioner, med eller utan BT25, och skillnaden är övervakningen av BT12.Båda dessa versioner kör alltså in gm genom att hålla framledning 2,5K över börvärde.
Jisses, mycket aktivitet på ett dygn. Börjar med Smurfen:Att man använder BT12 istället för BT2 tror jag beror på elpatron. Den är mellan bt12 och bt2. Skulle elpatron vara aktiverad, mäter inte bt2 korrekt, och "skyddar" i onödan. Frågan är dock, varför används inte Bt12 som skydd även utan bt25? Bergen77, jag kände inte till BT12-skyddet. Bt2 används även vid vv-laddning. Uffen o övriga, dynamiska filen med pool och tank, vid vv-och pool-laddning får BT25 flöde från GP10, via värmesystemets retur, genom RM2 (Backventil till vänster om Bt25). För övrigt kan man väl inte annat än att vara lite fundersam över rördragningen runt tanken i de flesta driftsfall... Finns det inte även el-energi-mätare i norska maskiner?
Om man kör VP med värmebärarpumpen i autoläge så spelar ju skillnaden i temp mellan Fram BT2 och Retur BT3 en viss roll eftersom pumpen styrs så rätt dt uppnås. Om BT25 då placeras så det blir en fördröjning innan värmen når fram kommer väl VP få vissa svårigheter att hitta en jämn reglering. (Jag förutsätter att BT25 tar över BT2s roll när den används.) Placering av givaren mitt i tank borde då vara rent förkastligt.Om BT25 är placerad i toppen av tanken eller efter tanken (vid 3-rörs koppel) och GP10 skapar ett flöde som är större än värmebärarpumpens så kommer man få en blandning i tanken som också påverkar tempen vid BT25. Den tempen bli då lägre vid BT25 än vad som lämnar VP vilket medför att regleringen får fel indata via BT25 och kommer att gasa på för att nå rätt börvärde. Detta innebär väl sannolikt att kompressorn kommer att arbeta med hög effekt för att sedan slå i taket när all värme börjar komma tillbaka. Man får en långsamt svängande anläggning. Är det inte det som Bergen77 har problem med?Med placering av BT25 i toppen av tank eller eftertank (3-rörs) så har förhållandet mellan flödet i GP10 och värmebärarpumpen stor betydelse för en bra funktion. GP10 är väl inte varvtalsstyrd från VP?Den rätta placeringen borde vara före tanken för BT25 och sedan justerar man in anläggningen med hjälp av dt vid dim ute för att få en bra gång.
Bergen77, det är precis det som står i texten.Variant two of the flow controller can be used even if BT25 exists and is a protection for not hitting the max condenser on BT12Står inget om att GM controller i det sista stycket.Ge dig nu.