Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
ComfortZone CE50, Officiell tråd
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
34
[
35
]
36
...
82
Next
Gå ned
Författare
Ämne: ComfortZone CE50, Officiell tråd (läst 668046 gånger)
0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Rohmel
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 188
Karma +0/-0
Rohmel
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
«
Svar #510 skrivet:
12 januari 2008, 15:56:13 »
Citera
Har du termostaterna öppna för fullt?
Fredrik
Loggat
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH
Kaffe75
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 102
Karma +0/-0
Kön:
Kaffe75
«
Svar #511 skrivet:
12 januari 2008, 20:09:04 »
Citera
Om pumpen tror det är 24 ºC i huset så är det något som inte stämmer. Tycker du skall kontakta din återförsäljare och beskriva felet. För om du inte har 24 ºC någonstans i huset så låter det som om din VP är fel kalibrerad.
Loggat
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.
Olle C
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Olle C
«
Svar #512 skrivet:
12 januari 2008, 20:13:55 »
Citera
Ja termostaterna är fullt öppnade, ska vrida in dom o sätta dit styrdon kopplade till termostater
Loggat
moonwalk
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
moonwalk
«
Svar #513 skrivet:
12 januari 2008, 22:17:07 »
Citera
Grundprincipen med scroll, flytande kondensering och växelventil är ju att låta pumpen styra ut värme efter husets behov och då skall man varken ha termostater eller andra styrdon. När du väl fått ditt system intrimmat kommer CE att styra temperaturen rätt bra. - Bättre ju mer tillskott man tillåter och mer ekonomiskt ju mer temperaturvariation man tillåter. Jag har golvvärme på u-våningen och radiatorer på ö-våningen. Jag köpte fina Danfosstermostater till radiatorerna och har dem helt öppna sedan 2,5 år. -Helt bortkastade pengar. Däremot verkar din anläggning inte må bra, det verkar ju helskumt! Verkar läge att ta dit installatören.
Loggat
gieselman
Tror man kan allt
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Kön:
När kommer våren?
gieselman
kan detta verkligen vara rätt?
«
Svar #514 skrivet:
14 januari 2008, 00:33:12 »
Citera
Hej, har nu kört min CE50 ca 1 1/2 månad och har lite funderingar, tycker den drar en hel del...
Jag bor i sthlm i ett kjedjehus byggt 67 dåligt isolerat men med tvåglas kassetfönster, gjuten platta två våningar 133kvm.
Min Ce50 är igång dygnet runt och levererar 4999w, fläkten har jag på läge 2. Men den vill ha tillskottsel hela tiden åxå om jag ställer in dom på auto. Utan tillskottsel kommer jag bara upp i ca 18 grader innomhus +2 grader utomhus med ett element 2kw kommer jag upp i 20 grader inomhus. Vattentempen har jag ställt in på 55 grader men den ligger oftast runt 44 grader (duschar max vartannan dag två vuxna). Framledningstempen ligger på runt 39 grader.
Har jag ett "för" osiolerat hus eller är det något fel nånstans?
Funderar på om jag skall komplettera med en luft luft pump? Skulle man spara på det så man slapp sätta på el tillskottet på Ce 50? Eller vad skall jag göra?? Alla ider mottages tacksamt!
Mvh /Marcus
Loggat
Nybliven ägare till en Comfortzone Ce 50 Installerar själv.... Kjedjehus Älvsjö 133kvm 2 våningar ca 150liter radiatorer Mycket glas, två glas kassetter. konverterat från TA 3200 ETS till CZ .
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36032
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #515 skrivet:
14 januari 2008, 07:48:45 »
Citera
Du måste ha ett extremt dåligt isolerat hus, 5 kW krävs inte i mitt hus (175 m2) förrns det är runt -20 grader ute, och då har vi ändå bara 13 cm gullfiber i vägg och ca 25 cm i golv och tak.
En tilläggsisolering eller en luftvärmepump skulle säkert fungera som komplement till din CZ.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
gieselman
Tror man kan allt
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
När kommer våren?
gieselman
«
Svar #516 skrivet:
14 januari 2008, 08:46:04 »
Citera
Funderar lite på till luften, i nuläget låter jag bara luften sippra in i huset där det bäst vill och det känns inte bra, det drar vääldigt tex i altandörren. Den nya luften måste ju ta sig in nånstans .. Har sett små inluftvärmare som är som små kupevärmare, verkar enkla att sätta dit men lönar det sig? eller drar jag bara ännumera ström?.. Stora FTX-aggregat är ju ganska så kostsamma...
/M
Loggat
Nybliven ägare till en Comfortzone Ce 50 Installerar själv.... Kjedjehus Älvsjö 133kvm 2 våningar ca 150liter radiatorer Mycket glas, två glas kassetter. konverterat från TA 3200 ETS till CZ .
andreasi
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 79
Karma +0/-0
Jag är intresserad av värmepumpar...
andreasi
«
Svar #517 skrivet:
14 januari 2008, 08:51:27 »
Citera
Kan du inte montera spaltventiler i fönstrena eller väggventiler? Lika mycket luft som går ut ur huset måste ju också komma in på vettiga ställen, annars får nog ComfortZonen svårt att prestera...
Loggat
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.
gieselman
Tror man kan allt
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
När kommer våren?
gieselman
«
Svar #518 skrivet:
14 januari 2008, 12:34:32 »
Citera
jo det verkar ju helt rimligt
men vad är bra ställen då, spaltvent i fönstrena är väl det enklaste. Men hur tar man reda på var det är lämpligast med ventiler i vilka rum menar jag...
Loggat
Roine
Kan värmepumpar
Stad/land: Vara/Sverige
Antal inlägg: 69
Karma +0/-0
Kön:
Ägare av en ComfortZone CE50
Roine
«
Svar #519 skrivet:
14 januari 2008, 12:45:24 »
Citera
Som allternativ till spaltventiler i fönstren så har FRESCH flera olika typer av radiatordon,
dessa gör samma sak som spaltventilerna men värmer upp den inkommande luften så att kallras minimeras.
+ att radiatorn får lite av samma funktion som en fläktradator vilket leder till en högre verknigsgrad.
se följande länk.
http://www.fresh.se/
Kan säkert finnas fler leverantörer av denna typen av tilluftsdon vad vet jag.
Loggat
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.
1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förråd/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum på 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till klinkergolv).
andreasi
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 79
Karma +0/-0
Jag är intresserad av värmepumpar...
andreasi
«
Svar #520 skrivet:
14 januari 2008, 12:46:30 »
Citera
Det där med ventiler för inluft är iofs en hel vetenskap bara det :-). Sök på forumet så hittar du trådar om både spaltventiler och väggventiler. Uppvärmda ventiler tror jag inte är värt det dock....
Loggat
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.
moonwalk
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
moonwalk
«
Svar #521 skrivet:
14 januari 2008, 20:00:45 »
Citera
Min svärfar har ett liknande hus och en liknande installation. Kolla in den här länken
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2211.msg182021#msg182021
Loggat
gieselman
Tror man kan allt
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
När kommer våren?
gieselman
«
Svar #522 skrivet:
15 januari 2008, 09:41:03 »
Citera
Håller som bäst på att installera spaltventiler. Har en fundering bara, på övre plan har vi snedtak då högsta kanten är 3.40 i takhöjd, skall man sätta en tallrik eller motsvarande däruppe högt istället för vanlig spaltventil i karmen på fönstret, man vill väl få ner all den goa varma luften som finns däruppe eller tänker jag fel?
/M
Loggat
Kaffe75
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 102
Karma +0/-0
Kön:
Kaffe75
«
Svar #523 skrivet:
15 januari 2008, 13:12:06 »
Citera
Ventiler skall du ha i alla "icke smutsiga rum" som somrum, vardagsrum och tex gillestuga. Tror du kan ha problem med att få tillräcklig luftmängd i ditt system när du inte har ventiler installerade. Du få då en större tröghet för luften att ta sig till VP:n. Detta kan medföra att VP:n inte kan leverera full effekt. Ett annat problem med att ta ventluften från springor och tätningar är att du riskerar att få in luft från tex vinden. Den luften vill du inte ha in i huset. Du borde även få ganska kalla golv om du tar från dörrspringor och liknande.
Beträffande att sätta högt i nock, tycker jag låter som ett bra alternativ. Nu är jag ingen expert på ventilation men logiskt sett tycker jag detta borde vara det bästa.
För övrigt har jag haft liknande problem som dig beträffande låg värme i huset. Jag har CE65:an installerad i mitt hus på 2x126 m2 (enplans villa med källare). Klarade i början bara +2 ºC innan temperaturen sjönk. Jag fick då en tempo på ca 19 ºC på övervåningen och 20,5 ºC i källarvåningen. Min lösning har blivit att jag nästan helt stryp radiatorslingan till källarvåningen och värmer denna istället (än så länge) med en eldriven fläktkonvektor till ca 17-18 ºC. Detta medför att jag kan köra huset utan tillskott ner till flera minusgrader. Runt nyår hade vi -6 ºC och nästan storm. Kopplade då till en elpatronerna men denna gick bara in vid tappvarmvattenvärmning. Tempen på övervåningen ligger mellan 21 till 22 ºC beroende på vilken temp jag har i källarvåningen. Det lite märkliga är att jag sparar energi på att enbart värma källarvåningen med direktverkande el mot att värma hela huset med VP:n. Min gissning är att min oisolerade grund kyler ner vattnet i radiatorslingan så mycket att det inte lönar sig att köra vattenburen värme där nere.
«
Senast ändrad: 24 januari 2008, 13:07:48 av Kaffe75
»
Loggat
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.
Brodén
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Comfortzone CE50
Brodén
«
Svar #524 skrivet:
23 januari 2008, 18:22:12 »
Citera
Det var ett tag sedan man skrev något här men hade den 10:e januari kört ett år med CE50 i vår soutterrängare på 90 + 90 kvm. Har lyckats att uttnyttja solvärmen från söderläget (se tidigare inlägg) och därmed utnyttjat totalt 13700 kWh totalt i all hushållsel första året. Har haft pumpen ställd på 23 ºC innetemp och varmvatten på snålställning.
«
Senast ändrad: 28 januari 2008, 21:14:29 av Brodén
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
34
[
35
]
36
...
82
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
ComfortZone CE50, Officiell tråd
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 723
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
HBerggren
Pen
Erik Renberg
Börje__
jantijanti
Mike
NiJa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info