0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur gör jag för att ändra fläktstyrkan manuellt? Ska förklara lite. Mina lägen är som följande Läge1 40%, Läge2 45%, Läge3 50% osv. Nu när det är riktigt kallt ute så är det riktigt torrt ute och därmed kan man lätt spara en slant på att sänka fläkten....I vanliga fall kör jag på läge3 50%. Testade och sänkte till läge2 45% fortfarande ingen extrem hög förångartemp runt -13 -14grader. Sänker jag till läge1 40% sjunker jag till över -20grader. Jag skulle vilja prova att ventilera på 43%, hur gör jag den inställningen? Kan inte hitta rätt.....Fredrik
Citat från: Rohmel skrivet 02 januari 2009, 12:18:06Hur gör jag för att ändra fläktstyrkan manuellt? Ska förklara lite. Mina lägen är som följande Läge1 40%, Läge2 45%, Läge3 50% osv. Nu när det är riktigt kallt ute så är det riktigt torrt ute och därmed kan man lätt spara en slant på att sänka fläkten....I vanliga fall kör jag på läge3 50%. Testade och sänkte till läge2 45% fortfarande ingen extrem hög förångartemp runt -13 -14grader. Sänker jag till läge1 40% sjunker jag till över -20grader. Jag skulle vilja prova att ventilera på 43%, hur gör jag den inställningen? Kan inte hitta rätt.....FredrikMinns inte vilken meny riktigt... Men antingen trycker du in de två knapparna längst till höger några sek. eller de två i mitten. Sedan är det bara att bläddra ner tills du hittar fläktinställningarna och ändra. Jag har märkt att en enda procent betyder mycket vid injustering. Dom förinställda värdena var alldeles för grova på min pump. mvh John
Hej!Jag har fått lära mig (av CZ) att avluften max ska vara -15, -16 för att pumpen ska jobba som bäst ?Själv kör jag med fläktläge 3 som jag har justerat manuellt till 64% och detta ger -16 (ibland -17) på avluften.Mina frånluftsdon (eller fläkt) ger max ca 200m3/h vid denna fläkteffekt. (Vilket enligt CZ är i minsta laget).Men hur har ni som kör med 45-50% fläkteffekt i antal frånluftsdon/tilluftsdon?Själv har jag 9 spaltventiler i fönstren och 6 frånluftsdon.Det känns som om min fläkt är för klen jämfört med era?Någon som har en teori?Min CE50 köpte jag i mars-07 /Jocke
En liten fundering:Har i dagsläget inställt vv till 50 grader och 2,5 graders hysteres. Skulle man tjäna tid på att sätta vv till 55 grader och ändra hysteresen till 7,5 grader. Detta för att slippa få så många stopp. När den väl värmer vv så blir ju stoppet längre men det känns ändå som om man skulle tjäna tid på detta??? Synpunkter?/PerCE65, nybyggt 200kvm, golvvärme i nederplan och radiatorer i övre.
Jag förstår ej varför ni ska ha vv-hysterin så högt? Mitt fabriksvärde är 1,5grader. VV står väl aldrig still i denna panna!? Fredrik