0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hysterin är bara till för att höja vv för att ta bort eventuella bakterier och vanligtvis körs den bara varannan vecka eller bara en gång i månaden. Kommer ej ihåg vilket.Fredrik
Hej, jag är nybliven medlem, hittade detta forum när jag sökte fakta om frånluftspumpar inför ett byte.Vi har idag en gammal (18 år) Aquaes 480 som uppvärmning, den börjar nu närma sig slutet av sin livslängd, överlever den bara vintern blir det ett byte när utetempen är lite behagligare.Comfortzone pumparna verkar vara ett mycket intressant alternativ, är det någon som bytt ut just en Aquaes 480 mot en Cz och kan ge en recention av resultatet??Vad jag är mest intresserad av är hur smidigt bytet gick, blir det mycket ombyggnation för att ansluta den nya pannan? Naturligtvis är det även intressant att få veta hur elförbrukningen påverkades. Jag har inte kontaktat någon VVS firma ännu för offert, är därför även lite nyfiken på vad installationskostnaden blev för andra som fått en CE50 installerad.Skulle det vara någon vinst med att välja en CE65 istället för CE50 eller blir det "overkill", huset är ett en och en halv plans på totalt 166 m2, byggt 1991.Mycket av den efterfrågade infon finns säkert här i tråden, men eftersom den är på 92 sidor orkade jag bara skumma igenom en delar av den, tacksam för alla tips och råd jag kan få inför bytet.
Hejsan allihopa, har suttit o läst som tusan om ce-50 men kan själv ej komma fram till huruvida jag skall köpa en 410p eller en ce-50 med tilluftsbatteri. (Jag vill ha förvärmd tilluft)Jag har tänkt bygga ett hyggligt välisolerat hus på 132 kvm med ryggåstak i 60 kvm av de 132 i södra Norrlands kustland. (Platta med golvvärme)Beräknat effektbehov är ca 19500 kWh för värme,ventilation och varmvatten.Är detta hus för litet/energisnålt för att motivera en ce-50?Eller vad tycker ni?mvh Henrik
P (kW) vid DUT (inkl ventförlust) 3.5 kW (exkl varmvatten)