0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I mitt fall funkar det alldeles utmärkt med braskamin men detta förstås efter lite inställningar och byte till en Comfortzone. Jag har samtliga termostater på max förutom i sovrummen där jag reglerar temperaturen något samt så har jag även monterat en innegivare som sitter en bit från kaminen. Jag kör min pump hela året utan el tillskott utankaminen är mitt tillskott. Jag har också gjuten golvvärme i hela huset och en öppen planlösning. Golvvärmen är som ni säger en seg historia. Nu när det är runt nollan eller kallare så måste jag elda minst en gång om dagen för att pannan ska orka komma upp i börvärdet ( i mitt fall härliga 22 grader). I samband när jag eldar så stiger fram ledningstemperaturen och vi får då varma sköna golv. Skulle tro att min förbrukning ligger runt 35-40KWH/dygn nu när ute temperaturen ligger runt nollan.
KaveNej det stämmer. Eller så är jag extremt snål. Jag tycker att det är svårt att få en jämn temperatur då pannan laddar upp mina golv för sedan inte gå på 6-10 timmar. Under den tiden hinner golven bli kalla och panna får jobba i uppförsbacke. Då är det enkelt och billigt att slänga in lite ved i kaminen. Istället för det skulle ta en hel dag att komma upp i börvärdet så tar det bara några timmar. Tröga tröga golv........Pannjäveln fick lite hjärnsläpp i går. Hur är det möjligt att den vill producera värme när tempen är 0.6garder över börvärdet?? Men när det ligger 0.2-0.3 grader under vill den knappast gå. Detta uppkommer när jag har haft lite övertemperatur och värmen är på väg ner...Lite synd att dom ej lagt in gradparametrar för reglering av temperaturen, skulle funka bättre för mig. Tex om jag valt börvärde 22.00 grader så vill jag inte att det ska producerats mera värme över 0.10garder av börvärdet samt att den ska börja producera när den ligger 0.10 garder under värdet. Med hjälp av detta skulle jag säkert slippa och elda en del när ute tempen ligger kring nollan.Hoppas ojohanss och co löser detta med reglerparametrarna så man kan optimera för min villa.Fredrik
KaveNej det stämmer. Eller så är jag extremt snål. Jag tycker att det är svårt att få en jämn temperatur då pannan laddar upp mina golv för sedan inte gå på 6-10 timmar. Under den tiden hinner golven bli kalla och panna får jobba i uppförsbacke. Då är det enkelt och billigt att slänga in lite ved i kaminen. Istället för det skulle ta en hel dag att komma upp i börvärdet så tar det bara några timmar. Tröga tröga golv........Pannjäveln fick lite hjärnsläpp i går. Hur är det möjligt att den vill producera värme när tempen är 0.6garder över börvärdet?? Men när det ligger 0.2-0.3 grader under vill den knappast gå. Detta uppkommer när jag har haft lite övertemperatur och värmen är på väg ner...Fredrik
Ska montera en extern inomhusgivare till ce50n. Dock är sladden kort på givare. ÄR det något speciellt man bör tänka på om man som jag tänkte göra korskoppla vidare mha cat5e-nätet i huset? Jag funderade helt enkelt att klämma dit en rj45-plugg i änden på givarsladden och sedan patcha den vidare till pannan. Kommer det funka eller blir motståndet för stort i de två kontaktövergångarna som kommer på vägen?Finns det något annat rekommenderat sätt att lösa det på genom att använda befintligt cat5e-nät?
Citat från: jback skrivet 12 december 2008, 07:51:43Ska montera en extern inomhusgivare till ce50n. Dock är sladden kort på givare. ÄR det något speciellt man bör tänka på om man som jag tänkte göra korskoppla vidare mha cat5e-nätet i huset? Jag funderade helt enkelt att klämma dit en rj45-plugg i änden på givarsladden och sedan patcha den vidare till pannan. Kommer det funka eller blir motståndet för stort i de två kontaktövergångarna som kommer på vägen?Finns det något annat rekommenderat sätt att lösa det på genom att använda befintligt cat5e-nät?Om du gör det ordentligt så är väl det enda du kan riskera att det blir fel offset på temperaturen, dvs givaren visar 21 medans det är ex 20. Då det det ju bara att justera offseten, som föv står på -1 som original.
ÄR det någon som vet om man iom att man kopplar in en extern givare helt kopplar bort den som sitter i pannan? Eftersom det bara är en bygling som tas bort där man kopplar in den externa låter det för mig snarare som om man får en till givare. Någon som vet?