0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: jockerock skrivet 01 december 2008, 17:58:22Hej!Är det någon som har erfarenhet av låg temperatur på avluften på CE50?Det sista värdet ligger oftast kring -21 ºC (inställd på -20) innan den avfrostar efter 60min. Jag kör på fläkteffekt 2 (frånluftsdonen är inställda vid läge 2) och ska då ge ca 220m3/h.Jag har provat att öka fläken till läge 3 men frånluften går oftast ner mot -21 ºC iallafall.Vad kan detta bero på?/JockeDet är samma för mig på fläkt läge 2. Ibland tom -22 ºC grader innan CZ reagerar och sänker kompresorrn med 1-2 Hz. Detta intäffar kanske efter ca 55minuter då frekvensen går ner något innan avfrostning vid 60min (ibland tidigare än 60min). - är inte säker på att detta är ett problem eller onormalt!?Jag har provat med 50 min mellan avfrostningarna och då hinner den bara ner till -20 och frekvensen är 75Hz hela cykeln. (Default för min CE65 är dock bara 45min så jag har egentligen ökat avfrosttiden med 5 min )Det finns såklart ett optimum vad gäller tid mellan avfrostningar, tex en låg avlufttemperatur försämrar enligt min mening effektiviteten (COP) kanske bara marginellt men försämring blir det. För att optimera det krävs väl dock separat elmätare samt mätning av framledning och retur temperatur....
Hej!Är det någon som har erfarenhet av låg temperatur på avluften på CE50?Det sista värdet ligger oftast kring -21 ºC (inställd på -20) innan den avfrostar efter 60min. Jag kör på fläkteffekt 2 (frånluftsdonen är inställda vid läge 2) och ska då ge ca 220m3/h.Jag har provat att öka fläken till läge 3 men frånluften går oftast ner mot -21 ºC iallafall.Vad kan detta bero på?/Jocke
Finns det något sätt att tvinga upp framledningstempen?
Citat från: gieselman skrivet 03 december 2008, 22:46:35Finns det något sätt att tvinga upp framledningstempen? Detta har jag också undrat över, blir framledningen "vad den blir" vid 75 Hz ? (beroende på input/output VP (radiatorer osv)) eller har man möjlighet att höja/sänka denna på något sätt? Låt säga att husets effektbehov är stort och pumpen konstant får gå på 75Hz, elpatroner bortkopplade.
Citat från: douglas72 skrivet 05 december 2008, 09:06:17Citat från: gieselman skrivet 03 december 2008, 22:46:35Finns det något sätt att tvinga upp framledningstempen? Detta har jag också undrat över, blir framledningen "vad den blir" vid 75 Hz ? (beroende på input/output VP (radiatorer osv)) eller har man möjlighet att höja/sänka denna på något sätt? Låt säga att husets effektbehov är stort och pumpen konstant får gå på 75Hz, elpatroner bortkopplade.Skämtar ni nu eller?Vill ni ha högre framledning, koppla på patronerna.