0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Är det någon som har erfarenhet av låg temperatur på avluften på CE50?Det sista värdet ligger oftast kring -21 ºC (inställd på -20) innan den avfrostar efter 60min. Jag kör på fläkteffekt 2 (frånluftsdonen är inställda vid läge 2) och ska då ge ca 220m3/h.Jag har provat att öka fläken till läge 3 men frånluften går oftast ner mot -21 ºC iallafall.Vad kan detta bero på?/Jocke
Hej, jag kör i fläkt läge 1 (36%) , körde tidigare i läge 2 men upptäckte att avluften aldrig blev riktigt kall.Ändrade då till läge ett medan det var kallt ute & pumpen fick jobba .Såg då en markant skillnad i kurvan över inomhustemperatur som snabbt drog sig ett hack uppåt .Överventilera inte !Har ingen kunskap om det skulle vara skadligt att konstant ligga runt -20 grader.Angående avfrostning ...Har utökat timeout till avfrostning till 80 minuter , har även provat längre med då verkade som om effekten sjönk alltför mycket mot slutet när den körde på maxfrekvens .Avfrostningstemperaturen har jag sänkt från 12 ( i min V1.17 ) till 11.0 , har inte sett någon anledning till att sänka den ytterligare.Tiden till avklarad avfrostning är då nere till ca 10 minuter från tidigare 15.Pumpen är nu igång max drygt 89% utav tiden mot tidigare ca 80% , dvs en gratis effektökning på 10% samt minskade ventilationsförluster.
Pumpen går på 75hz. Avluften ligger runt -16 grader, avfrostningstiden är grundinställning. Fläkten kör jag i läge 2 som är ställt på 40 . Jag kör radiatorer 70 tals modell och det har jag valt i menyn./Marcus