0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Borde inte detta ta ut varandra?Högt flöde - låg diffLågt flöde - hög diffVärmeavgivningen borde vara ungefär densamma, sen måste det ju vara såsom guran 54 skrev att slutet på slingan blir kallare med lågt flöde...Sen e ju frågan vad som e mest optimalt för pumpen ( och ekonomin).Vi får väl ställa CZ mot väggen även med denna fråga.Var i kontakt med dem i veckan ang den nya programvaran men de sa att den inte var släppt än, konstigt!
I mitt fall så har returtemperaturen även stigit mer än vanligt efter att jag sänkt c-pumpen. Enligt min termometer så är skillnaden lika mycket på fram- returtempen i läge 2 och 3.Fredrik
Att skruva ner pumpen är ju galet , det leder enbart till högre förbrukning samt ojämn temperatur på golven eftersom temperaturskillanden mellan fram & returledningen ökar.
Citat från: guran54 skrivet 28 november 2008, 19:14:08Att skruva ner pumpen är ju galet , det leder enbart till högre förbrukning samt ojämn temperatur på golven eftersom temperaturskillanden mellan fram & returledningen ökar. Med lägre flöde blir det väl lägre förbrukning på cirkulationspumpen, samt mer "gratisenergi" från underkylningen.
guran54Det klart att det är varmare ute nu, men förra helgen hade vi -7. Då jag alltid kör utan el-patroner behöver jag göra en brasa när det är så kallt.Fredrik
Hej!Är det någon som har erfarenhet av låg temperatur på avluften på CE50?Det sista värdet ligger oftast kring -21 ºC (inställd på -20) innan den avfrostar efter 60min.Jag kör på fläkteffekt 2 (frånluftsdonen är inställda vid läge 2) och ska då ge ca 220m3/h.Jag har provat att öka fläken till läge 3 men frånluften går oftast ner mot -21 ºC iallafall.Vad kan detta bero på?/Jocke