0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: mikaelh__ skrivet 27 november 2008, 14:11:32HejHur då justera invertern? Haft problem med den?mvh MikaelHej Mikael!Nej jag har inte haft problem med min inverter alls, men killen jag pratade med på CZ rekommenderade att man skulle ändra inställningarna ändå. Tydligen har vissa haft problem. Min CE50 är från mars -07.Jag har inte haft några problem med inverterlarm alls men upplever ändå att den går lite jämnare nu dvs tar längre tid på sig upp till 75Hz. Tyvärr så tycker även jag att den startar alldeles för sent när temperaturen sjunker för att sedan få jobba på 75Hz i en längre period. Hur går det med era tester angående a2, M2?Stort tack för XML filerna Guran54! Nu är frågan bara hur gör man nu?
HejHur då justera invertern? Haft problem med den?mvh Mikael
Hej Ojohanss,Tack för ett bra inlägg angående reglerparametrarna! Du verkar kunna reglerteknik vilket jag tyvärr har begränsade kunskaper i. Ser fram emot att höra vad du finner efter dina simuleringar.Har du sett att det finns ytterligare reglerparametrar att ändra på i Pumpens "Config meny" ? Håll inne de 2 knapparna längst till höger i några sekunder. Sitter på jobbet nu men har för mig att det är bla Tidkonstant, Filter för M M1 och M2, diverse faktorer för a, a1 och a2, mm mm (även några inställningar för den adaptiva reglerförstärkningen). Har inte rört dessa parametrar ännu... . Vore intressant att få höra dina åsikter om vad dessa parametrar kan ha för funktion.Under denna config menyn kan man även ställa in andra värden för när CZ:an skall gå in med elpatron under varmvatten produktion (även ställa in så den går in under prioritet låg om man nu skulle vilja det) samt justera fläkten.Du har helt rätt angående uteffekten, det är bara en uppskattad effekt. Jag är dock skeptisk mot cirkulationspumpens diagram i manualen på max 0,8 m3/h (ganska lågt). Jag har kontaktade Wilo och fick ett helt andra flöden uppgivet från dem, max ca 1 l/s = 3,6m3/h (läge 3). Kanske skulle det stått 0,8 l/s (=2,9 m3/h) i manualen (2,9 m3/h pga kompensering för CZ:ans interna tryckfall)? Någon som vet? Skall försöka verifiera detta själv efter att jag skaffat termometer att mäta framledningstemperaturen på (mäter temp diffen vid körning med känd effekt från endast elpatron).Jag tänkte mig först M2 som både huskropp och platta men det kanske endast är huskropp... Kanske kan man mäta upp M2 enligt följande: Kör endast elpatron 6Kw under 3 timmar. Mät innetemperatur vid start samt en tid efter patronen stängts av då innetemperaturen nått sitt maximum. Tillförd Energi = 6000Wx10800s=64,8MJ M2= 64,8/tempdiffen tex 2 grader= 32,4 MJ/KMan kommer få olika trögheter beroende på utetemperatur, kanske bör man göra det på sommaren då ute och innetemperatur är lika? Kommentarer?Tycker reglersystemet som CZ använder är ett dåligt val på tillämpningen som frånluftsvärmepump. Systemet kan inte avgöra hur fort temperaturen är på väg upp eller ner, (PID-regulator hade väl krävts för detta, eller utomhustempgivare). Varför inte utomhustemp styrning för att kompensera innan felet uppstår? Detta hade varit perfekt för CZ med vartalsstyrning då den kan starta långt innan fel uppstår på låg effekt/varvtal= bättre COP. Nu får CZ kompensera efter fel uppståt vilket medför ett högre effektkrav än om kompenseringen kunde skett tidigare (gäller främst golvvärme, radiatorer är ju ändå relativt snabba). Reservation för rena felaktigheter då detta inte är mitt ämne. Vad tror du Olle om detta resonemang, håller det?/mikael
jockerockJag har testat och sänkt c-pumpen till läge 2 och det har inneburit högre framlednings temperatur. Detta leder som självklart att man når börvärdet snabbare. Enligt Wilos hemsida skulle läge 1 kanske även funka hos mig. Med 10 kPa tryck i läge 1 ligger pumpen på 1000l/h. ?? Frågan är vad man ska tro om Comfortzones rekommendation med läge 3 och att det bara skulle ligga på 800-1000l/h. Kan kanske vara så att har man ett litet värme system och kör i läge 1 eller 2 kanske pumpen kommer för snabbt upp i övertemperaturer och larm sker. Detta är bara en egen teori. Rätta mig om jag har fel.Fredrik