0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
CE-50 kommer alltid att pendla runt inställd temperatur , hur mycket verkar bero främst på 'M' parametern , hur snabbt den dra på till full effekt & sedan sjunker till minimum effekt regleras utav 'a' parametern.Efter justering så verkar det ta ca en dag innan man ser full effekt utav ny inställning.Du bör kunna ställa in det så att temperaturen inte pendlar med mer än +- 0.25 grader .Vet inte om du har radiatorsystem eller golvvärme , men prova att öka 'M' parametern/parameterna.För att säkerställa minimal påverkan utav varmvattenproduktion så bör du ställa normal eller hög prioritet på varmvattnet dvs tillåta att tillskott används.
Citat från: guran54 skrivet 13 november 2008, 00:05:07CE-50 kommer alltid att pendla runt inställd temperatur , hur mycket verkar bero främst på 'M' parametern , hur snabbt den dra på till full effekt & sedan sjunker till minimum effekt regleras utav 'a' parametern.Efter justering så verkar det ta ca en dag innan man ser full effekt utav ny inställning.Du bör kunna ställa in det så att temperaturen inte pendlar med mer än +- 0.25 grader .Vet inte om du har radiatorsystem eller golvvärme , men prova att öka 'M' parametern/parameterna.För att säkerställa minimal påverkan utav varmvattenproduktion så bör du ställa normal eller hög prioritet på varmvattnet dvs tillåta att tillskott används.Jag provade dessa inställningar sent igår:Konst. a2 -6.00 K/KKonst. M2 60.00 MWs/KDå blev de ännu värre. Tempen sjunker ner till 19.45 trots inställda 20 innan den går igång med 35Hz.Den ökar sedan långsamt i frekvens tills tempen är nere i 19,17 då den kör igång med 75Hz.Temperaturen i huset stiger till 19,62 då det är dags för vv igen.Jag har mina elpatroner avstängda.
Har du inte radiatorer?, om du ställt in reglering typ: radiatorer påverkar inte värdena a1 a2 och M1 M2 regleringen. Endast a och M värderna påverkar regleringen.För snabbare respons prova att öka absolutvärdet på a (tex från -750 till -800) samt minska M (minskning av M tror jag minskar tiden som börvärdet tillåts vara fel).mvhMikael
Nästa nöt att kläcka bli parametern "Adaptiv reglering"
Varför finns den då?
Lite funderingar kring parametrarna a och M.M skall vara husets värmetröghet. Ett högt värde borde innebära att huset har mycket lagrad värme. Således borde ett dåligt isolerat hus ha ett lågt värde. Om nu denna parameter påverkar tiden huset temp tillåts vara under inställd temp, så borde en sänkning innebära att VP:n snabbare går in. (Som tidigare nämnts) eller är jag snett ute?a blir jag inte lika klok på. Att döma av enheten W/K så skulle man väl kunna översätta detta med värme/grad (Fritt översatt ) Spontant skulle man kanske kunna tänka sig att ett högt värde innebar att VP:n snabbt ökade värmetillförseln till huset. Men detta motsägs av tidigare inlägg här i tråden.Någon som har bättre teorier än mina hobbykunskaper? Vill försöka förstå vad dessa parametrar innebär, inte bara vad som händer om man justerar dem! Nästa nöt att kläcka bli parametern "Adaptiv reglering"