0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Måste ställa en allmän fråga angående ljudalstrandet från CZ 50 ell 65, är det så att det är jobbigt med ljudet ?.Jag hör om "gnagande vinande", "tjutande", lågmält rummel" och annat men måste fråga er ägare om det är så ?.Låter det så det stör när dom går ?.2-300 m3 luft ska gå från rummen till pumpen för att utvinna värme, skapar det ett evigt susande från donen ?.Låter det så man reagerar från rummet luften tas ifrån ?.Kan man minska ljudet med att montera 160mm rör eller genom att montera flera don som luften går ifrån ?, för det måste väl vara skillnad på om luften tas från 3-5 ställen eller 7-10 ställen då det behövs mindre luftflöde från var och en.Vart bara tvyngen att fråga Mvh jawen
Som sagt det krävs lite större hus för att CE50 skall komma till sin rätt.Däremot var nätt och jämt att jag kom upp i norm ventilation 60 l/sek,nu har jag ett långsmalt hus så det kanske blir rätt bra tryckfall på 18 meter!Filtret var inte heller rengjort nyligen under test.Ljud från donen tycker inte jag är värre än någon annan installation i nytt hus.Dock kan pumpen ge ifrån sig stomljud när den går på fullvarv.Jag kan höra pumpen något svagt när den går för fullt om jag lägger örat mot kudden i sovrummet. Trots att den står 15 meter bort,i ett vidbyggt garage med tvättstuga Inget som håller mig vaken om nätterna iofs.Men skulle inte vilja ha en ce50 vägg i vägg med sovrummet eller under.
Vi har 100 boyt + 70 biyta som vi värmer upp med en CZ50L och jag är supernöjd. Men det va precis att vi fick normenlig ventilation fast fläkten går på 100%. Nu är det så att vi har blåbetong och därmed radon i huset(dock inga alarmerande värden) som vi vill ventilera bort och nu har jag inte möjlighet att öka på mitt luftflöde. Vad gör man? tycker att det är lite dåligt att inte fläkten klarar mer. Tacksam för råd.
Kan väl försöka svara lite på hur mycket du kommer att spara eller rättare sagt vad jag kommer att spara, så får du räkna lite själv.I mitt fall körde jag en IVT 490 och hade en topp notering på 18500KWH + att jag eldade 3 kubik med ved. Efter byte till CE50 så har jag stadigt sjunkit i förbrukningen. Jag är beräknad till ca 13000KWH och jag tror att jag enkelt kommer att nå beräkningen. Därtill har det gått betydligt mindre ved, fixade vintern under 1 kubik samt att garaget blev inkopplat med elradiatorer nu i vinter. Jag har även höjt innomhustemperaturen till behagliga 22 grader tidigare 20 grader. I mitt fall ser besparingen ut att bli mellan 5000-6000 KWH. Skulle bli mer utan garaget som kanske tar 1000-2000KWH.Så i ditt fall ja någonstans mellan 5000 till 8000 KWH skulle jag tro.Fredrik
Jag gissar att det skiljer sig mindre än 2000 kr i kostnad för kompressorn, hur stor prisskillnad det blir på bytet den dagen det krävs är dock omöjligt att svara på, jag gissar att det beror mest på vem som utför jobbet, och inte på kostnaden för kompressorn.Så vitt jag kan påminna mig har jag inte sett att det havererat nån kompressor än, tror CE50 har sålts i ca 3-4 år, de har i alla fall annonserat här i forumet sedan början av -05./Rickard