0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Jag fick också larm "Givarfel förångare" i somras på min CE50, pumpen larmade sedan detta ett par gånger till innan tempgivaren gick sönder.Jag var då i kontakt med ComfortZone vilka då kom ut och bytte denna.Han som var hos mig sa att min givare hade monterats fast felaktigt (skulle sitta i en hållare men var istället fast satt med hjälp av kraftig koppar tråd) vilket troligen var orsaken till att den gick sönder.Kan ju kanske vara samma fel på din CE50.Mellan gångerna som min pump larmade betedde sig värden på givare C i displayen konstigt (fladdrade kraftigt mellan normal temperatur och -40 ºC). För att kolla dessa värden håller man inne ESC och pil Upp knappen samtidigt./Roine
Jag är som du väldigt känslig för ljud, kanske eftersom jag jobbar med akustik. Jag är även ägare till en CE50 sdan tre år. Det är svårt att jämföra olika ljud. Jag har CE50:n i tvättstugan, bredvid torktumlaren, och i tvättstugan låter torktumlaren betydligt mer än CE50. CE50 har dock en annan karaktär med ett mer lågfrekvent frekvensinnehåll. En torktumlare skapar i allmänhet ingen stomljud, men den kan en värmepump göra. Jag hade problem men stomljud i början och ställde därför CE50 på vibrationsisolering av typ Sylodyn. (Numera säljer Rickard dessa vibrationsisoleringar i webshopen). Efter detta störs jag inte av buller. Jag kan höra värmepumpen i badrummet över tvättstugan, men då går avluftskanalen genom badrummet, och bjälklaget är öppet över värmepumpen pga installationerna. Det kan bero på detta. I resten av huset hör jag inte värmepumpen. Om du kommer att ha ett sovrum vägg-i-vägg med värmepumpen skulle jag nog avråda, oavsett fabrikat. Om inte, ställ den på vibrationsisolering så att du undviker stomljud. Montera alltid en ljuddämpare på frånluftskanalen.
Kräma på med en ordentlig ljuddämpare direkt. Jag har fått lida för att jag tog en för liten och hör fläkten väldigt bra i HELA huset. Ska lösa detta genom att sätta en flexdämpare i serie med den som är monterad för tillfället!
Hittade i inställingsmenyn (kanppen längst till vänster och pil upp samtidigt i 3 sek) igår att man kan ställa fläkten i AUTO, TILL eller FRÅN. FRÅN = Fläkt av, TILL = Manuellt ställa fläkten på antal procent. Provade att justera till TILL och ställde fläkten på 40% vilket gör en klar effekt på det lågfrekventa "bullerljudet". Frågan är om det går att sänka fläkten till detta läge och sedan öppna frånluftsventilerna mer för att få in önskat flöde?Min står i AUTO i fabriksinställning och 62%. Frågan är bara vad AUTO betyder? Ska inte fläkten gå hela tiden med samma hastighet eller ska den varva upp vid avfrostningen? Vad står era på (AUTO, TILL eller FRÅN)?
I övrigt tänkte jag pröva dessa i kök och vardagsrum för att dämpa ljudet ännu mer:http://www.casamja.se/ca/system/products/product.asp?m=7&id=29