0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Tackar för svaret, får nog bli en sådan lösning då vi redan idag känner av värmeskillnaden när vi kör torktumlaren.Vart får man tag på en sådan innergivare och var ansluter jag den?
Jag tror att installatören fattat fel. Ackumulatortanken till CE50 används endast för varmvattnet som värms i en slinga genom tanken. Cirkulationsvattnet värms direkt på radiatorsystemet. För att minska eltillskottet kan man ha en extra tank till cirkvattnet som fungerar som värmemagasin som kan utjämna effekttoppar. Det är vanligt på bergvärmepumpar där tanken också ger långa gångtider utan att pumpen slår av, vilket förlänger livslängden. Skillnaden mellan 300 och 500 liters tank i ditt fall är endast varmvattenkapaciteten. Jag tror 300 l räcker långt. Jag har endast den inbyggda tanken på 200 l.
Citat från: BJohan skrivet 17 september 2007, 22:46:55Jag tror att installatören fattat fel. Ackumulatortanken till CE50 används endast för varmvattnet som värms i en slinga genom tanken. Cirkulationsvattnet värms direkt på radiatorsystemet. För att minska eltillskottet kan man ha en extra tank till cirkvattnet som fungerar som värmemagasin som kan utjämna effekttoppar. Det är vanligt på bergvärmepumpar där tanken också ger långa gångtider utan att pumpen slår av, vilket förlänger livslängden. Skillnaden mellan 300 och 500 liters tank i ditt fall är endast varmvattenkapaciteten. Jag tror 300 l räcker långt. Jag har endast den inbyggda tanken på 200 l.Är du säker på detta? Jag frågade just om detta när jag köpte min. Jag tog tanken med solslinga också och enligt återförsäljaren så var ju hela vitsen med solslingan att jag kan värma både huset och varmvattnet. Jag tog därför 500L tanken.
Med 2st seriekopplade kamrörsbatterier (22x9,5m+22x15m) för varmvattenberedning, Uttag för shuntventil 25R. Finns i galvaniserad plåt och vit plåt kan erhållas mot tillägg.
Jag har precis installerat en CE65L med 500 liters acctank. Efter två timmars drift får jag:Larm: Kontrollera VV kranarNågon som förstår varför? Det står inget i manualen om detta fel.Jag har slått av elpatronerna och kör bara på vpumpen. Kanske undrar pumpen vad det är frågan om när varmvattnet bara har 25 grader?