0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Misstänker att du förväxlar garanti med försäkring som inte är samma sak.
Citat från: Fixaren skrivet 21 december 2006, 12:51:57Misstänker att du förväxlar garanti med försäkring som inte är samma sak.Det spelar ju ingen större roll. Försäkringen täcker självrisken i hemförsäkringen så den fungerar ju som en garanti.
Ny på forumet och många frågor angående vår nyinstallerade CE50.Valde bort IVT 490 i vår husleverans och köpte istället en CE50 från Comfortzone. Huset är ett soutterrränghus med gjutet mellanbjälklag och golvvärmesystem från Thermotech i båda planen. Har lite problem med att det aldrig blir riktigt varmt i huset. Har ställt innetemp på 22 ºC, nattsänking - 3 ºC, fläkten står i läge 2 och varmvattenprio i låg. Nu har det inte varit kallt ute men ändå pendalar tempen mellan 19 - 22 ºC. Framledningstemp avläst på båda golvvärmefördelarna ligger på 29 ºC (när pumpen frostar av på ca 20 ºC). I manualen till CE50 står det att man ska ändra parametrarna a1, M1, a2 och M2 om tempen rör sig mer än +- 1 ºC. Kan någon förklara för mig vad parametrarna står för och hur jag ska ändra dem för att få mitt system att fungera bättre??? Har ringt till Comfortzone där Gunnar skulle ringa tillbaka med jag chansar gärna med att fråga här i forumet på samma gång!
CE50 är ställd på 22 ºC men visar 19 ºC innetemp. Jag ska montera vanliga termometrar på både övervåningen och undervåningen centralt för att bekräfta att det verkligen inte är så varmt i huset. Frugan fryser hela tiden och sitter fastskruvad vid täljstenkaminen på kvällen. Ska även hem och ändra nattsänkingen till -1 ºC istället för som nu -3 ºC.FRÅGOR TILL ER SOM KÖR MED EXTERNGIVARE:1. Är Comfortzones externgivare trådlös? 2. Var det svårt ansluta den till CE50?3. Drivs den med något batteri eller?4. Varför satte du in en externgivare?5. Har du upplevt någon skillnad efter att bytte från intern- till externgivare?
Läste i CE50-manualen att man kan montera en extern innegivare själv. Har visserligen tummen mitt i handen men det verkar inte så svårt att ta bort en bygling och sedan montera två kablar i port 1 och 2? Kommer ju ifrån problemet med torkskåpsfrånluften då (27 ºC på 10 min och CE50 tok-stänger av sig när torkskåpet går!) Maba: Vilken typ av innegivare har du? Skulle gärna vilja ha en trådlös innegivare till en överkomlig penning! Några rekommendationer? Har inte fått något svar från Comfortzone ännu.En annan fråga: I natt har det varit första lite kallare natten med ca - 10 ºC ute. Trodde då att pumpen skulle höja framledningstempen men se icke. I morse står den på 19 ºC och tuffar på med 3850kWh på kompressorn (några kWh-tillskott under natten) och som vanligt 29 ºC på framledningen till båda golvvärmefördelarna. Har monterat bort ställdonen från golvvärmefördelarna så att CE50 ska styra temperaturen oberoende av rumstermostaterna. De individuella slingorna är strypta enligt schemat från Thermotech. Ska då inte pumpen styra temperaturen i huset genom att anpassa framledingstemperaturen?? Nu står den som sagt på 29 ºC hela tiden förutom när den frostar av då tempen sjunker till ca 22 ºC. Ska det verkligen vara så?? Enligt Thermotechs schema så ska framledningstempen vid -20 ºC ute vara 42 ºC för att hålla 20 ºC inne. Denna beräkning är gjord för en IVT490 (som väl har en utegivare) som husförtaget försökte lura på oss. Kan någon hjälpa till att förklara hur det ska fungera med CE50?