0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Så här ser givaren ut. Maba: Hur har du monterat givaren? I någon låda ?
Det ska vara någon slags allrum som har en temperatur som motsvarar en genomsnitt temp av andra rum som sovrum eller köket. Man får prova sig fram ett tag, lite jobbigt att ha en sladd hängande här och där under den tiden....
Jag har själv en CE50 men hade tidigare direktverkande el. Jag hjälpte svärfar att slänga ut oljepannan och installera en CE50 i hans kåk på 130 kvm, byggd -67. Vintern innan oljebrännaren åkte ut mätte jag framledningstemperaturen vid ca -7 grader och den var då 45 grader. Det hela fungera bra nu med CE50 men hans enrörssystem är inte optimalt för VP. Elementen och rördragningen (gummislang längs golvkanterna) är också från -67 så de skall nog bytas snart mot tvårör och större radiatorer. Svärfars CE50 installerades i Juli och sedan dess har han haft ca 15% lägre total elförbrukning än jag haft under samma tid. Mitt årssnitt med CE 50 ligger på ca 18000 kwh totalt så Svärfar lär landa kring 15500 kwh. Med oljepannan gjorde han av med 2,5 kbm olja i snitt när han snålkörde. En uppskattad minskning i storleksordningen 10000 kwh och då har han fått ventilation på köpet.
Elementen och rördragningen (gummislang längs golvkanterna) är också från -67 så de skall nog bytas snart mot tvårör och större radiatorer.
Citat från: moonwalk skrivet 31 januari 2007, 21:13:55Jag har själv en CE50 men hade tidigare direktverkande el. Jag hjälpte svärfar att slänga ut oljepannan och installera en CE50 i hans kåk på 130 kvm, byggd -67. Vintern innan oljebrännaren åkte ut mätte jag framledningstemperaturen vid ca -7 grader och den var då 45 grader. Det hela fungera bra nu med CE50 men hans enrörssystem är inte optimalt för VP. Elementen och rördragningen (gummislang längs golvkanterna) är också från -67 så de skall nog bytas snart mot tvårör och större radiatorer. Svärfars CE50 installerades i Juli och sedan dess har han haft ca 15% lägre total elförbrukning än jag haft under samma tid. Mitt årssnitt med CE 50 ligger på ca 18000 kwh totalt så Svärfar lär landa kring 15500 kwh. Med oljepannan gjorde han av med 2,5 kbm olja i snitt när han snålkörde. En uppskattad minskning i storleksordningen 10000 kwh och då har han fått ventilation på köpet. Hmm, jag har lite problem med att hålla isär din installation och din svärfars Menar du alltså att energiåtgången minskat, hos honom, från 2.5m3 (2,5*9150=22875 kronor) till 15.500kwh (15500*0,65=10149kronor), alltså en besparing på 12726 kronor? Är denna elförbrukning inklusive hushållsel? Annars "enbart" en besparing på 50%, inte alls så bra som reklamen talar för Om den beräknade hushållselen ligger på 6000kwh så blir driftsbesparingen istället (22875-6220=16654) 16654 kronor/år.Allt ovan enligt mitt totala elpris som fn är 65 öre/kwh.