Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den svenska skolan  (läst 71821 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3680
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Den svenska skolan
« Svar #150 skrivet: 27 november 2013, 15:10:24 »

De nationella proven är det enda som på ett någorlunda rättvist sätt kan utvärdera kunskap, och på så sätt visa på vilka kommuner/skolor som bedriver en framgångsrik skolverksamhet.

Dottern kontaktade skolinspektionen då hennes skolan fuskade med nationella proven..
Man kan alltså redovisa bättre resultat från en skola än vad verkligheten egentligen är, den skolstarkaste eleven var tvingad att skriva proven tillsammans med den skolsvagaste..
Vad gjorde skolinspektionen, INGENTING  knUp

Det är som Björklund sa: Det är självklart att vi inte kan förvänta oss samma resultat av invandrarna..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #151 skrivet: 27 november 2013, 15:55:25 »
För att utvärdera en lärare räcker det inte med en timme, svammel på hög nivå är vad det är.
Eller svammel..., men vad skulle DU tycka om du blev inspekterad i en timme och sedan eventuellt hade repressalier att vänta?
Kanske en vecka med varje lärare  dontknow
Då behövs det tusentals anställda ytterligare på skolinspektionen, och det är långt ifrån säkert att resultatet skulle bli bättre.

Nu var det nog ingen som menade att en timmes uvärdering skulle leda till repressalier, men hur menar du att man skulle göra då? Utgå från egenhändigt rättade prov enbart...? Allt ska givetvis sammanvägas och det den vise inspektören har att anföra ska givetvis vara konstruktiv kritik, är det så himla främmande för dig?
Pedagogik kräver närvaro, det är inget man kan fjärrövervaka, vilket snåla kommuner utnyttjar genom att dra in på det ena efter det andra, i kombination med den mentala härdsmälta som Johan Kant skriver om.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #152 skrivet: 27 november 2013, 15:56:40 »
Citera
Det är självklart att vi inte kan förvänta oss samma resultat av invandrarna..
Nej, och?
Ändå suger resultaten även där inga invandrare finns.
Är det inte så roligt att debattera det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3680
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Den svenska skolan
« Svar #153 skrivet: 27 november 2013, 16:07:08 »
När min dotter gick i skolan och skrev nationella provet så hamnade Åsele sämst i hela landet och på den tiden hade dom aldrig sett en indian där, men dom har väll också lärt sig fuska efter det..

Nu vimlar det av indianer där och dom är inte längre sämst ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35836
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #154 skrivet: 28 november 2013, 06:55:11 »
Nu var det nog ingen som menade att en timmes uvärdering skulle leda till repressalier, men hur menar du att man skulle göra då? Utgå från egenhändigt rättade prov enbart...? Allt ska givetvis sammanvägas och det den vise inspektören har att anföra ska givetvis vara konstruktiv kritik, är det så himla främmande för dig?
Pedagogik kräver närvaro, det är inget man kan fjärrövervaka, vilket snåla kommuner utnyttjar genom att dra in på det ena efter det andra, i kombination med den mentala härdsmälta som Johan Kant skriver om.
Rektor, föräldrar, barn och dess uppfattningar och resultat bör ligga till grund för utvärdering av lärare, inte en inspektör som kommer en dag till en skola.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #155 skrivet: 28 november 2013, 08:47:42 »
Ojoj, du menar att personliga egenskaper ska väga tyngre än en neutral inspektör utsänd centralt..?
Tror nog facket skulle ha ännu svårare för den situationen att rektor ska kunna ha sina gullpojkar ifred...
Jag säger som Leif GW i det redan legendariska senaste Veckans brott..: "Det är ju befängt!!"
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35836
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #156 skrivet: 28 november 2013, 09:04:31 »
Visst, men då räcker det som sagt inte med en timma/lärare - på lite större skolor skulle man troligen behöva ha heltidsanställda inspektörer för att det skulle ha avsedd effekt, och det går ju inte om man som du vill minska ned på personalen och sänka skatten.
Även med skolinspektionen som kontrollant är det väl rektorerna som skall åtgärda de problem som finns, personalproblem, kompetensproblem, problem i arbetssätt eller vad du vara månde - så vem som kommer med utlåtanden, barn, föräldrar, rektor eller "Central kontrollant" torde inte göra någon större skillnad för gullpojkar.

Samma problem med favoriserade anställda finns på alla arbetsplatser, och det går vare sig lagstifta eller kontrollera bort, utan oerhörda kostnader för kontroll och uppföljning.

Förstelärarna är väl ett försök att integrera kontroll, diskussion, vidareutbildning och ändrat arbetssätt istället för den icke effektiva skolinspektionen - jag tror det kan vara ett bra initiativ i vart fall så länge det inte innebär att det blir färre vuxna som arbetar med barnen.
(Vilket jag tyvärr inte tror blir fallet)
Den största nackdelen med förstelärare är att det kommer att så split i lärarkollegiet, som vanligt blir det gullpojkarna som får de jobben, och de som redan tidigare ansåg sig nedvärderade av rektorer/områdeschefer kommer att tappa gnistan ännu mer, speciellt tror jag att detta kommer att vara väl synligt på skolorna p.g.a dess kvinnodominans.
Kvinnor som inte värderas lika kan bli riktigt förbannade...
« Senast ändrad: 28 november 2013, 09:08:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #157 skrivet: 28 november 2013, 09:12:21 »
Det bästa är nog att de som var lärare på den tiden skolan var statlig besvarar hur det var då, och hur de uppfattade inspektionerna. Allt jag vet är att rektorn helt klart inte är en pålitlig part numera.
Rektorn är kommunens tillsatta chef, och som sådan finns en prio som är högre än alla andra, håll budget och var lojal, oavsett vad som sker.
Visst, jag har skrivit att mer pengar inte är ngn lösning, men man kan ju fundera på vilka som tar ett rektorsjobb med dessa premisser...
Det är också allmänt känt att detta på många skolor lett till ett otydligt, konfliktskyende och svagt ledarskap, ngt som ofta blir förödande när en organisation ska leverera.
« Senast ändrad: 28 november 2013, 11:26:04 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35836
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #158 skrivet: 28 november 2013, 09:21:41 »
Det som gjorde inlärningen bättre tidigare var:

Hårdare disciplin
Allmänt mer respektfulla barn (Även hårdare disciplin hemma)
Mer korvstoppning, man fick alltså skriva AAAAAAAAAA 1000 gånger till, även om man skrev perfekta A redan efter 10 försök - det gjorde att de duktiga blev omotiverade, men de som hade det lite svårare hängde med och lärde sig att både läsa och skriva.

Idag tror jag det blir svårt att återinföra blind disciplin i skolan, jag tror även att det blir svårt att återinföra korvstoppning då det skulle innebära en lägre ambitionsnivå totalt sett.

Nu försöker man med en medelväg, man låter barnen arbeta i sin egen takt, de duktiga tillåts komma längre än de som har det kämigt med lärandet.
På grund av att det är så få lärare, och alla lever ligger på gränsen till vad de klarar så kan läraren inte hjälpa alla i den omfattning som krävs.
FÖRR, med korstoppningen som ledande tema så behövde de högpresterande eleverna ingen hjälp, det gav gott om tid till lärarna att ge stöd och hjälp till de svagare eleverna - och alla lärde sig i vart fall grunderna, även om i princip ingen duktig elev tilläts nå sin fulla potential.

Jag ser det som helt klart att dagens skola kräver fler lärare/elev än den tidigare om det skall kunna lyckas.
Alternativet, om vi inte skall anställa fler är att gå tillbaks till det gamla, där man hade lägre krav, men fler fick med sig i vart fall grundläggande kunskaper i skrivande och läsande, och som gjorde att de hängde med även i övriga ämnen.

Kan tillägga att min egen dotter som är högpresterande ofta har fått vara hjälplärare i sina klasser.
Det har lärarna själva sagt, och berömt henne för, i de medarbetarsamtal vi haft.
Som förälder hade man ju hellre sett att det funnits tillräckligt mycket personal för att istället kunna hjälpa min dotter vidare till nästa steg i utvecklingen.
Att lära andra är väl iofs en bra repetition, men som sagt, hade jag fått välja hade jag hellre sett att hon fått gå ut grundskolan ett eller ett par år tidigare.  dontknow
« Senast ändrad: 28 november 2013, 09:35:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #159 skrivet: 28 november 2013, 11:46:18 »
Då är vi ju nästan överrens, Rickard..
Fast det du kallar diciplin är inte det folk idag tänker på när de hör ordet.
De tänker på linjalrapp och liknande.
Medan den diciplin du nämner är precis vad som saknas i dagens skola och jag ser inte varför vi inte kunde få tillbaka den, det är precis som det ser ut i alla grannländer, och där fungerar det bevisligen bättre än vår modell.
Det är ju just detta Johan Kant mfl angriper; den nya ordningen där det viktigaste inte är att man lär sig något specifikt, utan att det ska vara "roligt" att lära sig...
Resultatet blir ju att man helt tappar styrseln på hela verksamheten, hur hade det t.ex. fungerat om vi tänkte så på en arbetsplats, vad hade det företaget då producerat..?

Det finns en stor motsättning i det du skrev nu:
Först skriver du att alla elever ligger på precis vad de klarar att prestera, och att det därför skulle krävas fler lärare för att även ge de högpresterande lite vettigt att arbeta med.
Men sedan skriver du att de högpresterande i hög grad får hjälpa de svagare istället, dvs göra lärarnas jobb.
Visst kan jag hålla med om att det kan se ut som slöseri att en elev har tråkigt och sitter av tiden pga de svagare behöver mer tid, men så har det alltid varit, och så måste det nog förbli, med rimliga resurser.
Visst kan vi ta in fler lärare istället, men nu är inte problemet de högpresterande, utan de som aldrig får lära sig läsa o skriva ordentligt, så den iden får nog vänta tills vi löst problem 1, tyvärr.
Om man betänker att det oftast fungerar precis så som för din dotter, dvs att de som har det lite lättare för sig får hjälpa läraren med de svagare eleverna, då kan man ju undra vad sjutton läraren pysslar med istället...
Och hur kan man tro att en jämnårig elev har de rätta pedagogiska kunskaperna att på rätt sätt hjälpa någon som har svårt att läsa?
Det är ju så väldigt specialicerade lärare man ska ha till det enligt lärarfacken...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35836
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #160 skrivet: 28 november 2013, 11:57:24 »
Som jag tidigare skrev, alla sysslar ju med studier på "sin" nivå, de gör ju olika trappsteg i olika ämnen, de behöver alltså alla hjälp, och en lärare kan inte hjälpa 20 elever samtidigt, så då blir det ju att de som inte får hjälp antingen tar det lungt - eller som i fallet med min dotter, försöker hjälpa andra istället.
Och självklart saknar en 10-åring de rätta pedagogiska kunskaperna även om det säkert finns 10åringar som är bättre än utbildade lärare på att lära ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #161 skrivet: 28 november 2013, 12:44:48 »
Mmmm
Intressant detta med dessa sk trappsteg...
Det verkar iaf på vår skola vara mkt hyschysch om exakt vilka steg som finns och vad de innebär och var ens barn ligger, jag misstänker att det beror på att de annars skulle kunna användas som en slags betyg, ngt som ju tydligen är som att hålla upp silver framför hinhåle...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35836
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #162 skrivet: 28 november 2013, 12:57:21 »
Hos oss finns bland annat "Matteraketen" på väggen, ungarna får bocka av varje steg t.ex. i gångertabellen när de klarat uppgifterna och fått OK från läraren, det sporrar och  gör att alla (som har några ambitioner) ligger på gränsen till sin förmåga, vilket gör att läraren har svårt att hinna med att ge alla den hjälp de behöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lars

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 306
  • Karma +0/-0
SV: Den svenska skolan
« Svar #163 skrivet: 28 november 2013, 13:34:34 »
En lärare kan inte "hjälpa" 20 elever?  Inte om man hjälper en i taget. Då blir det 2 min till varje elev. Det fungerar inte.  Alternativt behövs 20 lärare.
Det är detta som jag vill kalla "hjälp" skola. Alla ropar på hjälp.
Själv har jag ägnat mig åt undervisning.  Jag har samlat klassen.  Gått igenom och informerat om aktuellt moment. Diskuterat....... Sedan har jag när eleverna ansett sig förstå låtit dem arbeta på egen hand. Då har det fungerat eftersom jag hunnit med dem som behövt tips och tankehjälp.
Min erfarenhet säger att om man har engagemang och är intresserad av att förmedla kunskap fungerar det bra eftersom elever är intresserade och nyfikna.
Men man kan inte koka soppa på en spik.  Är man inte som lärare väl förberedd och planerat lektionen , det måste finnas ett bra innehåll, då tar de negativa eleverna över lektionen.   Det är där vi har skolans problem.  Det är nog inte disciplinen som är problemet. Det är innehållet i lektionerna..
När lektionen är lyckad, man lyckats engagera eleverna, då jobbar de mycket bra och som lärare känner man stor glädje. Sedan har vi skolan elever med olika diagnoser. Är stämningen god kan de vanligtvis också fungera, de dras med.  Utvecklas på positivt sätt.  Om inte lektionen organiserats och planerats tillräckligt blir det problem. Då blir det disciplinproblem- lektionsinnehållet är inte tillräckligt intressant-elevprotester på olika sätt.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #164 skrivet: 28 november 2013, 14:23:26 »
Hos oss finns bland annat "Matteraketen" på väggen, ungarna får bocka av varje steg t.ex. i gångertabellen när de klarat uppgifterna och fått OK från läraren, det sporrar och  gör att alla (som har några ambitioner) ligger på gränsen till sin förmåga, vilket gör att läraren har svårt att hinna med att ge alla den hjälp de behöver.

Ojdå, vilken elitklass!
Allvarligt, jag tror det är få ställen där man så tydligt deklarerar för hela klassen allas kunskaper...
På vår skola får som sagt knappt föräldrarna reda på sånt på kvartssamtalen för det egna barnet.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!