0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
De nationella proven är det enda som på ett någorlunda rättvist sätt kan utvärdera kunskap, och på så sätt visa på vilka kommuner/skolor som bedriver en framgångsrik skolverksamhet.
För att utvärdera en lärare räcker det inte med en timme, svammel på hög nivå är vad det är.Eller svammel..., men vad skulle DU tycka om du blev inspekterad i en timme och sedan eventuellt hade repressalier att vänta?Kanske en vecka med varje lärare Då behövs det tusentals anställda ytterligare på skolinspektionen, och det är långt ifrån säkert att resultatet skulle bli bättre.
Det är självklart att vi inte kan förvänta oss samma resultat av invandrarna..
Nu var det nog ingen som menade att en timmes uvärdering skulle leda till repressalier, men hur menar du att man skulle göra då? Utgå från egenhändigt rättade prov enbart...? Allt ska givetvis sammanvägas och det den vise inspektören har att anföra ska givetvis vara konstruktiv kritik, är det så himla främmande för dig?Pedagogik kräver närvaro, det är inget man kan fjärrövervaka, vilket snåla kommuner utnyttjar genom att dra in på det ena efter det andra, i kombination med den mentala härdsmälta som Johan Kant skriver om.
Hos oss finns bland annat "Matteraketen" på väggen, ungarna får bocka av varje steg t.ex. i gångertabellen när de klarat uppgifterna och fått OK från läraren, det sporrar och gör att alla (som har några ambitioner) ligger på gränsen till sin förmåga, vilket gör att läraren har svårt att hinna med att ge alla den hjälp de behöver.