0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker att hela artikeln är för lång. Man orkar inte läsa det allt.Finns det en kort sammanfattning som beskriver på vad man vill komma till?För dålig kvalitet i skolan? Bättre skolor? Mer pengar? Ny sätt att sätta betyg? ...
Det jag kommer ta upp i denna bloggserie diskuteras ingenstans – i alla fall inte offentligt. I media tas aldrig denna problematik upp, som jag ska lyfta fram i denna bloggserie. Heller inte inom bloggvärlden. I vårt mellanmjölksland har journalister blivit allt mer nyhetsrapportörer, kritiskt ifrågasätta makten har lämnats till några få på typ Uppdrag granskning. Bakomliggande faktorer till svenska skolans fria fall förklaras av etablissemanget med kommunaliseringen, fria skolvalet och friskolornas intåg. Helt fel fokus och en del av Pedagogiska Ideologiska Etablissemangets (PIE) taktik. Flytta fokus! Inte prata om de verkliga problemen. För när friskolorna gör hundra miljoner i vinst så ruttnar PIE och skriker högt, vilket får med sig media och gemene man. Men vad har alla de tusentals elever som lämnat svensk grundskola utan fullständiga betyg kostat? Ända sedan Lpo 94 infördes, alltså snart 20 år sedan, har 20% av eleverna lämnat grundskolan utan fullständiga betyg – kostnad??? Förutom mänskligt lidande så tror jag nog att detta har kostat samhället flera tusentals miljarder kronor, vilket får friskolornas vinster att framstå som en snorloska i Östersjön. Detta ska jag lyfta fram lite mer i denna bloggserie, alltså den medvetna fokusförskjutningen.
I normalfallet är det inte skolans fel att barnen inte lär sig läsa.
Har inte heller orkat igenom texten, jag tycker att är man nu rektor med 64 000 i månadslön så borde man lärt sig att skriva kort och koncist, så att folk förstår. En sak är skolan bra på, och det är att lära eleverna att viktiga ämnen är per automatik tråkiga. Man är också mycket bra på att sätta etiketter på eleverna, för ingenting beror på skolan, eller rättare sagt, alla problemelever har sig själva att skylla, eller möjligtvis sina föräldrar, men handlar det om omtyckta välartade villaelever så beror de fina resultaten på den fina skolan. En annan förunderlig sak med skolan är att en lärare när hon väl är utexaminerad kan tillbringa ett helt yrkesliv i klassrum utan att förändra sin metod ett endaste skvatt. Jag är övertygad om att det finns lärare som under 40 år inte haft ett längre besök av rektorn i klassrummet en endaste gång
Fast det underlättar inte när man som min grabb gick i en klass där t om läraren uttryckte ointresse för matematik (lågstadiet). Hur ska då en elev göra, när i stort sett ALLA, kamrater, kamraters föräldrar och tom lärare säger att det är tråkigt (och bara pappa som envisas med att diskutera matteuppgifter)