0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.Att byta hus är ingen bra lösning.60w/m2 är ändå ganska bra.Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
Nä, jag menade de som ska forska å bygga, SP.
Hej Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.MVH/Gano
Nja, vad grundar du ditt påstående på när du skriver att det inte finns något fungerande passivhus i sverige? Enligt Ewald definition på 16W/m2 (22 gr innetemp) är väl inte så svårt att uppnå på nyproducerat? Det går i varje fall att uppnå om du räknar på hus i mellansverige o söderut och om du inte dimensionerar efter de 2 kallaste veckorna/år.Hittade lite info om DUT i sverigeBromma -10,5 Uppsala -12,8Linköping -10Kalmar -7Ronneby -6,1Göteborg -8,2Karlstad -13,1Östersund -18,2Luleå -20,6En målsättning vid nybyggnad måste vara att eftersträva ett så energisnålt hus som möjligt. Sen behöver man inte enbart fokusera på att tjocka på isolering till orimlighet, minska fönsterareor etc, man måste ju hitta en ekonomisk balans på vad som är rimligt och även snyggt förstås.
Ja, men dina dimensionerande utetemperaturer verkar vara för låga. Varifrån har du dom?I min byggnadsfysik bok finns det dimensionerande utetemperaturer. Göteborg har en DUT på - 16 °C vad jag minns ...eller var det -18 °C .....