0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Linda, värmen stiger (mer än jag trodde). Så pumpen skall du försöka placera så centralt som möjligt på nedervåningen (hoppas du har en öppen trappa till övervåningen, men det har du väl?). Och eftersom dom låter (mer som blåst än mekaniskt) när dom verkligen jobbar, så helst inte i något sällskapsrum eller matrum etc. Gärna i hallen/entrén där man bara "passerar" in och ut (det gjorde vi).Vilken pump som är bäst? Tja, jag vet en som är bra.
Hejsan!Vi har precis köpt ett hus på 154 kvm (1 ½ plan). Nu värms det upp av direktverkande el. Men vi vill sätta in en luftvärmepump. Men frågan är hur många som krävs. Vi har funderingar på att sätta in en braskamin i nedervåningen. Så jag undrar om det verkligen kommer att behövas en pump även på övervåningen?Vilket märke är isf bäst? Jag tror att det lutar åt Panasonic. Men vilken av dem har jag ingen aning om. Jag vore mycket tacksam om jag kunde få så många råd som möjligt!Mvh / Linda
Citat från: Zaphire skrivet 27 november 2005, 11:47:51Hejsan!Vi har precis köpt ett hus på 154 kvm (1 ½ plan). Nu värms det upp av direktverkande el. Men vi vill sätta in en luftvärmepump. Men frågan är hur många som krävs. Vi har funderingar på att sätta in en braskamin i nedervåningen. Så jag undrar om det verkligen kommer att behövas en pump även på övervåningen?Vilket märke är isf bäst? Jag tror att det lutar åt Panasonic. Men vilken av dem har jag ingen aning om. Jag vore mycket tacksam om jag kunde få så många råd som möjligt!Mvh / Linda Angående märke kan man nästan välja efter designe o pris, bara det är ett erkänt märke dock.Du nämde panasonic, då ska du satsa på en 6,5kW det tjänar du på. En 5kW är för liten anser jag, speciellt när man kollar priset mellan maskinerna. (ca2000:- vid hel installation)Det man även kan göra är att sätta in en värme förflyttare i det bortre hörnet mellan våningarna om man inte blir nöjd med värme spridningen./Rickard