Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: spetsvärme pÃ¥ sanyo co2  (läst 187657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #660 skrivet: 21 april 2006, 21:44:08 »
Var borta i helgen och det hade då gått åt ca 46 kwh per dygn. Och vi gör av med lika mycket när vi är hemma, så vår hh el är nästan obefintlig.

MÃ¥ste kommentera detta.
Det går åt betydligt mer i uppvärmning i ett obebott hus, all hushållsmaskiner, elektronik och människor mm avger en hel del värme. Så det är precis tvärtom, er hushållsel är väldigt befintlig.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #661 skrivet: 22 april 2006, 15:51:00 »
Ulfons,

Tankens temperatur varierar normalt mellan radiatorbörvärde och radiatorbörvärde + 5, dvs om du har radiatorbörvärde på 45 grader kommer önskad tanktemp att variera mellan 45 och 50 grader. Tankmin sätter bara den nedre gränsen på tanktemp till 35 grader (default).

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #662 skrivet: 23 april 2006, 09:00:11 »
bgn

Tack för svaret, då förstår jag hur det funkar. Jag har nu både max tank temperatur och elpannan på 60 grader, sedan 5 dagar, och den inställningen verkar funka bra vid dom här utomhus temperaturena, ligger på en el förbrukning på ca:20-25 kwh/dygn nu på vp´n. Det verkar helt ok va??
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #663 skrivet: 24 april 2006, 08:20:27 »
Var borta i helgen och det hade då gått åt ca 46 kwh per dygn. Och vi gör av med lika mycket när vi är hemma, så vår hh el är nästan obefintlig.

MÃ¥ste kommentera detta.
Det går åt betydligt mer i uppvärmning i ett obebott hus, all hushållsmaskiner, elektronik och människor mm avger en hel del värme. Så det är precis tvärtom, er hushållsel är väldigt befintlig.
Tänkte inte på det. Sc:,h
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #664 skrivet: 24 april 2006, 09:00:29 »
Hallå,

Nu har elpatronen varit avstängd några dagar, tankmin satt på 40 grader. Funkar mycket bra.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #665 skrivet: 24 april 2006, 10:04:29 »
Hej bgn,

Törs inte stänga av elpatronen. I lördags morse hade vi -3 grader och då gick den max.
Men den går aldrig när det är varmt och gott ute så man behöver nog inte stänga av den.
Har aldirg sett att den går när det är över 7-8 grader. Även om man tar allt varmvatten så går bara vp:n.

Ska ringa service imorgon och få cp fixad. Det stänger definitivt inte av vid sommargräns.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #666 skrivet: 24 april 2006, 12:39:44 »
Halloj,

Jag har ocksÃ¥ haft nÃ¥gon minusgrad pÃ¥ morgonen, men eftersom huset värms upp sÃ¥ pass bra under dagen sÃ¥ räknar jag med att det inte skall behövas mer än 4,5kW för att klara husets värmebehov under natten (mÃ¥ste räcka mer än väl).  Varmvatten använder vi inte sÃ¥ mycket under nattetid...

Nej, jag räknar egentligen inte heller med att elpatronen har gått in i någon påtaglig utsträckning. Vid större varmvattenuttag har den dock säkerligen fått ge en hjälpande hand. Om man sätter upp tankmin nu under den varmare perioden så kommer elpatronen säkert bara gå i mycket få fall. Men, man vill ju vara säker när man testar...

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #667 skrivet: 24 april 2006, 12:50:28 »
Tycker det verkar bökigt att man måste ändra inställningarn bara för att det blir sommar.
Har själv lite problem med innetempen. Vår hus blir ganska kallt på nätterna och då går den in och skickar ut mer värme på elementen. Hade inställt på 19,0 och då låg den på 19,7. Skickade en fråga till alhsell om detta. Han menade då på att jag hade en felaktig huskurva.
Så jag parallell justerade den med -6 grader. Då när det slog till och blev -3 grader så skickade den ut 40 grader på elementen och innetempen var då 19,4 men han arbetade hela tiden med att skicka ut mera värme. Så den justeringen funkade inget vidare.

Jag tycker det är konstigt att den alltid skall ligga så mycket över börvärdet innan han är nöjd.
Detta tror jag bidrar med att elförbrukningen blir högre. Kan acceptera 0,1-0,2 grader över börvärder men inte mer. Ska ta upp detta med service när dom fixar cp.

Satte ner börvärdet till 18,5 igår och imorse hade jag 19,5 inne. Så här års går det bra att bara ha 18,5 men på vintern vill man ha en grad till.

Är det ingen annan som har samma strul?

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #668 skrivet: 25 april 2006, 11:27:16 »
Hej.

För att CP skall slå av när det blir sommargräns skall två villkor uppfyllas.
Dels värdet för inställd sommargräns och radtemp ( ) är under 20 grader.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad errol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hisingen
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #669 skrivet: 25 april 2006, 21:46:14 »
Hej på er !
Jag undrar hur man stänger av elpatronen på panndelen, har sett att någon skriver att dom har lyckats med det

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #670 skrivet: 25 april 2006, 22:24:37 »
Errol,
I inställningsmenyn ändrar du elpatron till 0 kW.

Bullo,
Perfekt, tack för den infon.

Utloggad errol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hisingen
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #671 skrivet: 28 april 2006, 18:01:11 »
Tackar för svaret, nu kan jag stå här och skämmas en stund för att jag inte kom på det själv !

Utloggad errol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hisingen
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #672 skrivet: 01 maj 2006, 18:08:44 »
Vill bara berätta att jag stängde av elpatronen häromdagen och höjde "tankmin" till 42 grader. Det fungererar förträffligt bra för oss

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #673 skrivet: 30 oktober 2006, 10:49:48 »
Hej Bgn.Är det sÃ¥ att returen är sÃ¥ viktig som alla säger har en kompis som har haft höga returer pÃ¥  sin pump vi gjorde av med samma kwh ungefär lika stora hus?Om man stryper pÃ¥ returen sÃ¥ fÃ¥r man väl sämre cirkulation eller vad är dÃ¥lig retur jag ligger pÃ¥ 34 ºC pÃ¥ returen 34-55
IVT greenline HE C7

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: spetsvärme på sanyo co2
« Svar #674 skrivet: 31 oktober 2006, 10:50:07 »
Hallå,

Om man kollar i ett hp diagram (vill jag minnas de heter), d.v.s. tryck ställt mot entalpi, så framgår tydlig att för att få en bra verkningsgrad behöver kylning ske effektivt. Sök lite på internet om R744 (CO2) så hittar du säkert nåt om CO2-processen. Ahlsell själva säger att returen bör vara under 40 grader, men det är inte tillräckligt för att nå de COP som de presenterar.

Jag är mao övertygad om returens betydelse. Min plan är att försöka hålla returen ned emot 30 grader, även då det är som kallast. Ett givet koncept är ju att strypa flödet, för då hinner radiatorvattnet kylas lite mer. Visserligen behöver framledningen då hållas uppe lite mer - men det är ju nåt som CO2 är rätt så bra på.

Verkar lite skumt att din kompis gör av med samma mängd kwh - är det baserat på vintersäsongen eller är det huvudsakligen baserat på vår, sommar och höst?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!