0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallo,Mr Mean: En liten notering är att du kör ut 53 gradit vatten till elementen, det är rätt mycket det. Och returen från systemet är 45 grader. Behöver du verkligen köra ut så här varmt vatten? Det är inte riktigt bra förutsättningar för en värmepump överhuvudtaget. CO2 VPn klarar att köra ut varmt vatten med god verkningsgrad, men då förutsätter detta att du kan hålla ned returtemperaturen.
Hej Bgn,Ja det låter logiskt att spara lite på elpatron genom att inte slå av och på hela tiden.Du pratar mycket om att få ner returen till ett så lågt värde som möjligt. Jag har i dagsläget alla termostater fullt öppna, (gammla kopparvarianter med väldigt stor öppning). Samtidigt som cirkulationspumpen går på lägsta farten. Det jag kan göra är att stänga returventilen från radiatorkretsen nere vid pannan för att strypa flödet. Men det innebär att man stryper genom att minska arean på "systemet". Är det egentligen en bra metod. vore det inte bättre att ha ett ännu lägre flöde från en klenare cp istället för att strypa arean på kretsen.Alternativt kan man strypa flödet från cp på motsvarande sätt men man hamnar även då i samma resonemang.
MrMean,Vilken temperatur som körs ut till elementen beror av din huskurva och styrs också av innegivaren om du har en sådan. Du behöver inte in och snurra i kodade menyn för detta.En fråga: Du använder väl inte termostater på radiatorerna för att styra värmen. Det kommer garanterat att störa vilken framledningstemperatur som krävs.
-15 grader imorse, Brr. Men det positiva är att ljudnivån är inte alls lika påtaglig längre.Härligt. Men nu får det ta me fan bli lite varmare.-15 grader ute 20,2 inne och 45 ut på radiatorerna. Huskurvan ligger perfekt.
En sänkning av huskurvan leder ju till lägre temperatur på vattnet till radiatorerna och vice verse.Men hur påverkar det VP:n och dess funktionalitet att hålla jämna steg mot innegivaren, dvs önskad innetemperatur?Kör man lägre huskurva och lägre vattentemperatur torde ju driften bli skonsammare. Dvs pumpen får arbeta på lägre intervaller och arbetstrycket blir lägre, eller?Citat från: Bullo skrivet 07 mars 2006, 08:36:08-15 grader imorse, Brr. Men det positiva är att ljudnivån är inte alls lika påtaglig längre.Härligt. Men nu får det ta me fan bli lite varmare.-15 grader ute 20,2 inne och 45 ut på radiatorerna. Huskurvan ligger perfekt.I mitt mail från den 4/3 hade jag följande inställningar:Innetemp: 20,2 (20,0)Rad.temp: 53Huskurva: 50I mitt fall kan ju tyckas att huskurvan är perfekt. Innetempen ligger nära det önskade.Vad jag förstått är dock rad.tempen alldeles för hög och bör ligga mellan 40-45.Kan detta hjälpas om jag sänker huskurvan till, låt säga, 47 i testsyfte?Orkar VP:n, med viss hjälp av patronen, hålla innetempen till 20 då?