Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
35
[
36
]
37
...
47
Next
Gå ned
Författare
Ämne: spetsvärme på sanyo co2 (läst 202992 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bullo
Expert på värmepump
Stad/land: Surahammar
Antal inlägg: 475
Karma +0/-0
Kön:
Golf är roligare än värmepumpar!
Bullo
SV: spetsvärme på sanyo co2
«
Svar #525 skrivet:
27 februari 2006, 11:35:51 »
Citera
Hej bgn,
Jo det funkar bättre med varmvattnet när det börjar bli varmare ute.
Och man ger fan i och kör motorvärmaren på morgonen.
Men vi ska nog införskaffa en ny termostatblandare till duschen. Den vi har är väl bortåt 14 år så den börjar nog kärva lite.
På onsdag blir det tre månaders rapportering för dec-feb. Dom 3 värsta månaderna.
Byggt färdigt stativet som skall upp snart. Snöade lite för mycket igår så det får bli till nästa helg. Då vill vi se att våren kommer.
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
jp1907
Kan värmepumpar
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #526 skrivet:
27 februari 2006, 18:20:49 »
Citera
Hej på Er alla,
Inte för att jag vet om ngn behöver men om ni vill in i kodade menyn så kan ni ju alltid chansa med siffrorna 276.
Loggat
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201
jonas 10
Expert på värmepump
Antal inlägg: 440
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #527 skrivet:
27 februari 2006, 19:42:08 »
Citera
Har du ändrat något i den kodade menyn
Loggat
IVT greenline HE C7
jp1907
Kan värmepumpar
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #528 skrivet:
27 februari 2006, 22:39:22 »
Citera
Nopp,
Men pratade med en tekniker från Ahlsell som sa ngt kryptiskt om att höja tank temp värdet för bättre effekt?. Enligt vad jag kan se så är standardvärdet redan högt ställs så jag har inte rört ngt alls.
Däremot så hade jag en diskussion med vederbörande om cirkulationspumpen ut mot VPn. Jag har länge velat ställa ner effekten ett steg manuellt på den då jag inte får fram tillräckligt deltaT enligt min mening. Han sa att det skall inte vara några problem, möjligtvis förutom att cirkulationspumpen kommer att gå på ett högre varv längre då elektroniken igentligen skall styras helt av sig självt. Har fått ett bättre delta värde, ca 22 mot 17 i snitt innan ändring.
Loggat
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201
jonas 10
Expert på värmepump
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #529 skrivet:
27 februari 2006, 23:10:41 »
Citera
hur stälde du om den ? om det blir bättre delt med dom inställningarna du kör på varför går inte ahlsell ut med dom då?Pratade du med den tekniska suporten?Jjohan eller martin
Loggat
IVT greenline HE C7
bgn
Expert på värmepump
Antal inlägg: 337
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #530 skrivet:
28 februari 2006, 09:59:58 »
Citera
Hallå,
Jag har lite svårt att förstå vilken positiv effekt man får av att ställa ned flödet genom VP. Det man vill åstadkomma är att entalpiskillnaden mellan CO2 gasens (obs!) max och min blir så stor som möjligt och det är därför det är viktigt att ha en så låg VPin så mycket som möjligt - för då kyls gasen maximalt. Detta kan jag inte se hur ett sänkt vattenflöde kan bidra till.
Den andra punkten, maxpunkten, styrs av CO2 gasens temperatur efter kompressorn. Ju högre temperatur desto högre entalpi. Vilken temperatur kompressorn jobbar mot tror jag styrs till en del av börvärdet i pannans tank (åtminstone tycker jag mig ha observerat detta). Då VPn jobbar i 50 graders läge brukar kompressortemperaturen vara runt 85 grader. I 65 graders läge är kompressortemperaturen 99 grader (är det max som visas?). (Som en liten not: det är av denna anledning som jag tidigare försökt lyfta att jag tror att effekten kan vara större än 4,5kW i 65 läget om VPin är 30 grader).
Alltså, som jag ser det, det vi kan reglera med vattentemperaturen är min entalpin hos CO2 gasen. Den andra punkten tror jag styrs av den eftersträvade temperaturen från VP. Jag tror inte detta kan påverkas av flödet, utan att detta ingår i VPns styr.
Därför - om nu pumpen klarar det, vilket jag inte vet - om man ställer upp den eftersträvade temperaturen så kanske apparaten funkar så att kompressorn jobbar lite hårdare, vilket medför att den övre punkten i entalpidiagrammet flyttas uppåt. Den möjliga avlämnade effekten blir då högre.
Om detta är en möjlig väg och det funkar på så sätt så är detta mycket intressant. Då skulle man ju (vintertid dec-feb) vilja ställa upp den temperaturen till det det går för att maximera effekten. Under resterande del av året så sätter man ned temperaturen för att nå bättre COP.
Nu kan jag ju ha helt galet fel och jag blir gärna överbevisad...
Loggat
jonas 10
Expert på värmepump
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #531 skrivet:
28 februari 2006, 19:30:45 »
Citera
Hej alla.Nu fungerar min pump väldigt bra har fått ner returen till vp in till 29 vput 63.bättre sent än .......vad har ni för el förbrukning nov-feb?Jag har gjort av med 13120 kwh från 24okt till 28 feb inkl hhl.Vad tror ni jag hamnar på års förbrukning?
Loggat
IVT greenline HE C7
Kaj
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kaj
«
Svar #532 skrivet:
28 februari 2006, 20:41:53 »
Citera
Hej!
En liten fundering om SANYO CO2. VP:n skall vara utomhus. Men borde inte effektiviteten öka om man byggde ett "hus" åt den? Visserligen ganska stort, men ändå. Antag, att man kunde hålla temperaturen över +5°C även när utomhustemperaturen närmar sig -20°C.
Funktion enligt följande:
Inget avfrostningsavbrott pga rimfrost, vilket medför konstant gång tills tanktemperaturen uppnås.
Mycket behagligare ljudnivå. Om inte nästan tyst. Beror på hur mycket man isolerar huset.
Utomhustemperatur och/eller varmvattenuttag sänker tanktemperaturen. Borde innebära högre temperatur på
varmvattnet med mindre eltillskott. Temperaturen på vattnet i radiatorerna kunde hållas högre också vid låga utomhustemperaturer.
COP 4,5kW vid 1,5kW in kunde lättare uppnås.
VP:n skyddas mot regn och snö. Den bör hållas ren från snö enligt manualen.
Eventuellt kunde returledningen till VP:n vara oisolerad inne i "huset", för lägre returtemperatur. Därmed högre effektivitet på VP:n.
Nackdelen torde vara laddpumpens funktion om VP:n stoppas vid temperaturer <0°C, eftersom den pumpar runt vattnet för att undvika frysning. Jag antar då att tempgivaren, som bara känner temperaturen i "huset", styr laddpumpens funktion.
Det är bara en tanke. Kommentera gärna. Men visst låter ovannämnda trevligt vid -15°C eller kallare. Ja, annars också.
Med tanke på en eventuell 6kW:s VP SANYO CO2. Jag tänker på Bullos ljudproblem, som jag delar trots att jag fått en ny VP beroende på högt ljud. Den nya är tystare, men ändå bullrig neråt -8°C och ännu kallare. Hennes citat "här kommer reaplanen" ändras väl då till: Här kommer Jumbojeten.
[Kaj]
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7762
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #533 skrivet:
28 februari 2006, 20:56:15 »
Citera
Jag bara undrar, vart skulle den ta värmen från? För inne i huset skulle det väl snart nog bli kallare än ute eller?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #534 skrivet:
28 februari 2006, 21:03:02 »
Citera
Kaj,
Huset måste nog vara ordentligt stort och försett med någon form av uppvärmningskälla, annars blir det nog förbaskat kallt därinne...
jag menar, iden är ju att ta energin ur luften, vilket ju betyder att dess temperatur sjunker. För att solinstrålningen skall kompensera, måste du bygga ett sjujädra hus. Då är det nog billigare att köpa en bergvärmepump direkt istället.
Jonas, har precis summerat förbrukningen över december till och med februari. Landar på 8065kWh (ink allt). Min prognos för perioden var 8120 kWh, vilket antyder att jag kommer att straffa min uppskattning på årsförbrukning på 16700kWh något.
Angående din årsförbrukning: Jag gissar att du landar på kanske 21000kWh. Gissningen bygger på att du bor i mellansverige, att ditt maxeffektbehov var ca. 10,5kW vid DUT och att du således hade ca 33000kWh i förbrukning tidigare. Fick du till VP inställningarna tidigt eller är det först mot slutet du har fått den att funka bra? För i så fall är jag nog lite pessimistisk i kalkylen.
Loggat
jonas 10
Expert på värmepump
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #535 skrivet:
28 februari 2006, 21:07:29 »
Citera
Hej BgnFick till returen för en vecka sen
Loggat
IVT greenline HE C7
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #536 skrivet:
28 februari 2006, 21:12:04 »
Citera
Maxfli,
Såg precis att du är inne och kollar läget. Har det funkat bra för dig på sistone?
Loggat
Maxfli
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 64
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maxfli
«
Svar #537 skrivet:
28 februari 2006, 22:41:33 »
Citera
Bgn,
Allt fungerar mycket stabilt för tillfället. Har fått utegivaren flyttad enligt Ahlsells instruktion, så det är inte några problem med nedisning längre, alltså inget kort bytt.
Jag kör fortfarande med fullt öppna termostater så jag har inte fått ner returen till någon lägre temperatur. Detta är något som man kanske skulle försöka med men den strypning som jag provade var med termosterna och det funkade inte så bra. Jag är medveten om att man skall strypa på returen på elementet men har inte provat det ännu.
Loggat
Sanyo CO2 - installerad 050601
Freddi
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Freddi
«
Svar #538 skrivet:
28 februari 2006, 23:26:43 »
Citera
Hej !!
Har precis räknat ihop min förbrukning för Dec.-Feb. Jag lyckades skrapa ihop 7163kWh (inkl. allt)
Detta tror jag är nog ganska bra med tanke på att Feb.är den enda månaden hittills jag ej fifflat med några inställningar alls.
Jag ser spänt fram emot halv års resultatet som blir i slutet av mars månad.
Thumbsup
Loggat
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!
Bullo
Expert på värmepump
Stad/land: Surahammar
Antal inlägg: 475
Karma +0/-0
Kön:
Golf är roligare än värmepumpar!
Bullo
«
Svar #539 skrivet:
01 mars 2006, 08:31:50 »
Citera
Fick ihop 9800 kwh för dec-feb, som då är 50% är årsbehovet så vi räknar väl att vi hamnar runt 20000 totalt. Men och andra sidan så är det ju nu som den varmare perioden kommer och det är nu man gör den stora besparingen enligt installatören. Så det kan bli mindre. Vi hoppas på det bästa.
Det gick åt mest i januari men den var ju ganska kallt då. Drog minst i december.
Angående ljudnivån har det varit mycket bättre sen vi fick den nya VP samt att vi tog ner den från väggen. Har snickrat ihop stativet och väntar bara på bättre väder. Det ska tydligen snöa här i mälardalen hela veckan. Igår kom det 2 dm. Suck. Det som var så fint vårväder i lördags.
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
35
[
36
]
37
...
47
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 802
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info