Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
31
[
32
]
33
...
47
Next
Gå ned
Författare
Ämne: spetsvärme på sanyo co2 (läst 203089 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bgn
Expert på värmepump
Antal inlägg: 337
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
SV: spetsvärme på sanyo co2
«
Svar #465 skrivet:
02 februari 2006, 12:53:49 »
Citera
Patrik,
Man skulle hoppas på att någon som kan det här kunde hjälpa till att svara. Bertil kanske är rätt man (tycker jag mig sett vid en liten sökning)?
Jag tycker mig dock ha förstått att om du får höga returtemperaturer så beror detta på att elementen i slutet av slingan är underdimensionerade och alltså kräver en hög framledningstemperatur för att kunna värma rummet. Är de då underdimensionerade så blir ju inte delta över elementet särskilt bra, vilket leder till hög returtemperatur till panna. Det kan nog vara så att det som krävs då är utbyte av dessa element för att få ned returtemperaturen/kunna välja lägre framledningstemperatur.
Vad har du för returtemp. till pannan?
Loggat
jp1907
Kan värmepumpar
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #466 skrivet:
02 februari 2006, 13:09:04 »
Citera
[
Jag tycker absolut inte att du skall röra laddpumpen! Flödet styrs av pannan till det det skall vara.
De justeringar man skall göra är på radiatorkretsen. Det verkar ju vara så att du har en relativt juste returtemperatur, men den skulle nog helst ner lite till för att det skall fungera bra när det blir kallt (litet delta: 34-29).
Att du behöver tillskott vid +1 kan ju vara så, det beror ju bla av vilken temperatur som varit under natten. Hur stor förbrukning hade du tidigare (el, olja, el+olja)? Tycker kanske att det inte känns helt bra att VPn behöver stöttning med 3,0kW redan vid +1 grad (men det kan ju vara på grund av att någon duschat precis).
Tack för infon avseende givaren. Skall genast beställa den lilla mollijocken från Ahlsell.
Citera
Hej bgn
har nu satt laddningspumpen på full fart igen. Har även höjt Elpann. temp till 55. När dessa justeringar fått jobba en stund så har eltillskottet nästa helt försvunnit för tillfället. Har bara bott i huset ett halvår men lite beräknande ger en elförbrukning på ca 7000kwh samt ca m3 olja. Detta skulle innebära ca 37 000 kwh
Loggat
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #467 skrivet:
02 februari 2006, 13:41:06 »
Citera
JP,
Med 37000 kWh behov kommer du få kallt som
i huset med nuvarande inställningar. Av dina inställningar så ser jag att du har maxbegränsningen på ström till 16A och att du använder 14A vid VP + 3kW. Alltså 7,5kW. Du har då 2A till som du kan använda för värmning (eller annan hushållsapparat på den hårdast belastade fasen). Vilket är väntat eftersom VPn ligger på en fas (runt 10A på en fas) och 3kW lite enkelt innebär runt 4-5A per fas.
Det finns alltså utrymme för (förenklat) 2A*230V*3=1,5kW till effekt. Och vid kallare utetemperatur kommer VP att dra mer ström men säg att du har utrymme för 1,5kW till.
Slutsats: VPger 4,5kW + 3kW + 1,5kW = 9kW kan du kanske få ut utan att effektvakten begränsar pannan. Med bedömd förbrukning på 37000kWh gissar jag att ditt effektbehov vid DUT är kanske 12kW. Du måste se till att säkra upp pannan! Du måste sannolikt ha minst 25A avsäkring. Har du det och bara missat att ändra på pannan? Detta bör du omgående ta upp med installatören, detta tror jag inte kommer att fungera bra då det blir kallt.
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Stad/land: Surahammar
Antal inlägg: 475
Karma +0/-0
Kön:
Golf är roligare än värmepumpar!
Bullo
«
Svar #468 skrivet:
02 februari 2006, 14:09:40 »
Citera
JP.
Jag håller med bgn. Säkra upp till minst 20 ivarjefall. Beroende på övrig maskinpark.
Bara VP tar 16A när det jobbar för max. Vi hade problem i början med vår eftersom den låg alltid över 20A så effektvakten gick in och slog ner stegen på elpatronen, fick aldrig något varmvatten. Vi höjde upp till 25A och det funkar bra.
Det står i tekniska fakta att pannan skall säkras upp till 16A och jag tycker personligen att det är dåligt utav installatörena att inte säkra upp direkt när dom är där. Har läst på forumet att andra har haft samma problem med säkringen.
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
jp1907
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #469 skrivet:
05 februari 2006, 21:46:02 »
Citera
Hej på Er,
Har tillbringat en god stund vid pannan idag. Jag sänkte min innetemp idag till 17* för att testa hur fort elpannan drog upp värmen till mina föriställda 65*. Det tog ca 15 min, helt ok tycker jag (pannan gick på 7,5 kw. Nu kommer problemet. När jag ökade på till innetemp 20* igen så började tempen i elpannan att falla i snabb takt, i sig inget kostigt för mycket energi går väl till att hjälpa radiatorkretsen. Men nu till min fundering, varför går inte elpannan in med mer än 4,5 kw när tempen i pannan fallit så mycket, 44* mot inställda 65*? Elpatronen borde slå till med mer än 4,5 kw, den har gått på 9 för det är det numera säkrat för.
Mätte också på VP idag och fick et värde på 60 decibel, jag har för mig att man utlovat 45, men det kanske är i skön sommarvärme utomhus.
Flyttat ner VP på lecablock vilket gjort en drägligare ljudnivå inomhus.
Loggat
2-plan 186 kvm tegelkåk. Ej uppvärmd källare. Kopplade 2-glasfönster. Enrörsystem. Co2 installerad 060201
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #470 skrivet:
05 februari 2006, 22:04:22 »
Citera
JP,
Du hade väl 20A som huvudsäkring?
Elpannan skall ju gå in med så mycket som finns tillgängligt. VPn drar i runda slängar 10A i normalfallet. Jag har dock under kortare perioder eller då VPn går i 65 graders läge mätt uppemot 13A.
9kW innebär i runda slängar 12-13A per fas. Inses då att du inte kan få ut detta på 20A säkring om du samtidigt har VPn igång. Sen är det ju lite beroende på hur mycket annan utrustning som varit i drift (diskmaskin, kaffebryggare, spis etc) för det inkräktar ju även detta på pannans utrymme....
Jag gissar således att det är effektvakten som gått in, men detta borde du ju kunna se på pannan (där den hårdast belastade fasen visas).
Loggat
jp1907
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #471 skrivet:
05 februari 2006, 22:32:44 »
Citera
Hej bgn,
Nej jag har 25A huvud just nu. Så här på kvällen så var det bara tv tittande som var igång. Inget annat som jag kan se vara avgörande. Men sen du svarade så har elpatronen hopppat upp i 6kw.
Om effektvakt slår in så skall man väl se det i klartext på en av diagnossidorna?
En dum fråga, VP´n går i 65 graders läge? Menar du att elpannan är satt på 65 grader och det är i detta läge vp´n drar mer?
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #472 skrivet:
06 februari 2006, 08:21:57 »
Citera
Suck.
Säg den lycka som varar för evigt. Den nya vp var så tyst och lugn men så fort det blev under 8 grader kallt och den jobbar med mer än 90 hz så dånar den så inih...
Men annars funkade den bra. Var nere och kollade när det var 11 grader kallt och inget tillskott. Men det berodde mest på att solen sken ute. Huset hade inga som helst problem att hålla värmen dagtid. Men sen på natten när tempen sjönk till 15 grader då slog pannan till med allt den hade för att värma upp huset igen.
bgn, Nä vp drar 16A när den jobbar för max och det lär den göra när det är svinkallt.
jp,
Det räcker med att kyl eller frys går på så drar den ner effekten. Min pannan gick på 27A (hur den nu kan göra det när det bara finns 25A) imorse, men då vet jag att motorvärmaren gick och då gick elpatronen bara med 4,5 kwh. Tur att det inte är kallt så ofta här i mellansverige. Var bort du jp?
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
jp1907
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #473 skrivet:
06 februari 2006, 08:42:58 »
Citera
Bullo,
Var nere i morse och kikade till eländet. 39 grader i pannan och 3kw effekt. Men testade med att plocka säkringen till garaget (motorvärmaren på) och då pinnade patronen upp till 7,5 kw direkt. Vilket snart syntes på panntempen. Det är mycket att hålla reda på. Syn bara att man måste stänga av allt som finns för att få lite v vatten.
Jag bor i Örebro och vi har haft ett par riktigt kalla dagar nu. -13 i natt.
Måste ta ett snack med elektrikern och se om man kan plocka om lite i centralen. Tror ni att det hjälper?
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #474 skrivet:
06 februari 2006, 09:09:20 »
Citera
jp,
Vi tänkte oxå låta en elektriker plocka om lite i centralen.
För när det är som du säger riktigt kalla dagar så tar den allt till radiatorerna och då måste det till mycket tillskott el för att få upp badvattnet.
Såg att du oxå hade högt decibel värde. Enligt tekniska fakta är det vid 7 grader varmt som det är 45 db. Men vadå ska man behöva lida sig igenom vintern med reaplanet utanför.
Men vår gamal del som dom byte på garantin gav 58,6 db vid 0 så den nya väntar ivarjefall till -8 grader. Vi får se hur det låter ikväll för det skulle ju bli lite mildare väder här i mälardalen.
Loggat
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #475 skrivet:
06 februari 2006, 09:30:36 »
Citera
Hallå JP,
Att effektvakten går in kan du ana av att maxströmmen på den mest belastade fasen är samma som din inställda maxström. Det borde rimligen vara så att du har lite obalans mellan faserna (tex att VPn ligger på samma fas som motorvärmaren) så där borde det göra susen att kolla var de stora förbrukarna ligger.
När du säger panntemperatur, menar du då elpanna eller den det som kallas för panntemperatur i diagnosmenyn? Det som anges som panntemperatur i diagnosmenyn är den delen där VP lämnar sin värme och det är väntat att den temperaturen är lägre. Pannan strävar där normalt efter att nå framledningstemperatur+5 grader. (Förutom var 4e driftstillfälle, avfrostning ej inräknade, då pannan vill upp i 65 grader). Det är detta läge jag menar med "65 graders läge", dvs då VP vill lyfta panntemperaturen till 65 grader.
Bullo, min VP låter oxå en del vid kallt väder (-8 och nedåt), men det är inte något kritiskt. Jämfört med de andra VP av kända märken som finns runtomkring i området, på ungefär samma avstånd (ca 5m), så låter min VP som en viskning. Jag övertygad om att din ljudnivå är, åtminstone till en del, en följd av att den sitter på väggen - det kan bli resonansfenomen. En idiotisk fråga, men det finns väl vibrationsdämpare monterade (alltså gummibussningar mellan VP och stöd)?
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #476 skrivet:
06 februari 2006, 09:41:55 »
Citera
bgn,
Jo då det sitter vibrationsdämpare på den. Fyra stycken tror jag det är.
Jag mailade till vår installatör idag och bad honom komma och ställa ner den på leca block samt kolla om det är några plåtar som kommer i obalans. Eller så har vi maximal otur med våra vp. Våran lät oxå som en viskning tills det blev -8 grader.
Har gått förbi ett område hemma som har installerat l/v på sina parhus och dom hörs inte något alls trots att det är ca 4 m till gångvägen. Fast det är ett annat märke Gullberg och jansson. Nä vi får se vad installatören säger. Det dånar så det finns inget rum i huset som är tyst.
Loggat
jp1907
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
B. Hogan forever!
jp1907
«
Svar #477 skrivet:
06 februari 2006, 09:55:42 »
Citera
bgn,
Ja jag menar panntemperatur, den som jag satt till 65ºC i inställningsmenyn. När det gäller effektvakt så är det precis som du anade. den ger mellan 25-27A inställd på 25. Och motrorvärmaren ligger mycket riktigt på samma fas som VP, vilket snabbt skall åtgärdas.
En sak som jag inte förstår som du nämner ibland är drifttilfällena där var 4e skall upp i 65 ºC. I vilken cykel räknas dessa tillfällen. Jag hoppas att det inte har med starter på VP som gäller då min har gått konstant sen jag installerade den. (1/2).
Loggat
jonas 10
Expert på värmepump
Antal inlägg: 440
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #478 skrivet:
06 februari 2006, 09:58:32 »
Citera
Hej bgn.Har kör du fort farande med fult öppna radiatorer
Loggat
IVT greenline HE C7
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #479 skrivet:
06 februari 2006, 09:59:09 »
Citera
jp,
jo det är som bgn säger att vid vp:ns fjärde start skall tanktempen upp i 65 grader.
Vi har oxå haft funderingar runt detta i början men så fort det blir varmare väder så löser det sig. Just nu är vår uppe i 4:e starten och vill upp i 65 grader men det lär inte ske när det är så kallt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
31
[
32
]
33
...
47
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1139
dolda: 1
användare: 8
Användare online
:
Johnlennonx
EvertL
Börje__
Thompa71
Rickard
rocas
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info