Vår installatör skulle kolla alla CO2 som dom installerat.
Vi har programver 0505.. så det är nog ett allmänt fel. 
Hej Alla!
Du är den första, om jag inte misstar mig, som har problem med programvara 050517. Detta program har enligt tidgare inlägg i detta forum enbart haft positiva kunder. Övriga har haft program 050224 eller tidigare. Intressant. Tydligen saknas en bra avfrostningsalgoritm även i program 050517. Alltså behöver samtliga SANYO CO2, kända i detta forum, uppdateras.
Det blir dyrt för Sanyo! Men jag är inte förvånad. Idag släpps den mesta elektroniken generellt, med en eller flera buggar, som åtgärdas senare ute hos kund via diverse uppdateringar. Det är trist att det skall vara så, men tyvärr en verklighet.
Det förvånar mig dock att Sanyo inte kunnat hitta alla buggar i programmet, eftersom Sanyo CO2 hårdtestats i Sverige under 3 år och är anpassad för nordiskt klimat. Dessutom skall den passa såväl låg- som högtemperatursystem enligt reklamen. Dvs, även äldre sämre isolerade hus. Den här hårdtesten, vars resultat fortfarande tydligen är väldigt hemligt, ger mig indikationer på att Sanyo har haft verkliga problem under själva testen och sedan tvingats ta fram en kompromiss. Dvs, Vp:n måste marknadsföras och säljas vid ett visst datum, oavsett om den färdigutvecklad eller ej.
Fenomenet känns igen. Bilfabrikanter återkallar nya bilar etc. Nu när kunderfarenheterna börjar dyka upp, tvingas Sanyo till brandkårsutryckningar. Jag tror inte vi har sett den sista uppdateringen än.
Det kan också förklara varför Ahlsell inte har någon uppbyggd serviceorganisation än och att installatörerna inte fått någon utbildning. Fort men fel, är mer regel än undantag i dagens utveckling, tyvärr.
Egentligen borde konsumentverket kopplas in. Om inte annat för att fördröja en eventuell P-märkning för Sanyo CO2. Två av deras luft/luft-värmepumpar har fått denna kvalitetsstämpel. Jag hoppas att det dröjer länge innan CO2 får det.
[Kaj].