0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu när hela skiten har fryst så ligger vi på ca 120 - 125 per dygn utan HH el, vi värmer ett enplans på 125 kvm som är byggt 69.
Du måste titta över din avfrostningsprocess. Stämmer alla inställningar, flöde, temp enligt manual etc.. Kom sen tillbaka och delge oss ditt resultat.
StureJag kan berätta hur det var för mig första året 2003 då vintern kom. Hela min 2010 var igenom frusen, så jag ringde till Nibe service.Det som gjordes sen var avfrostnings start gjordes tidigare så att det blev aldrig större mängd is på kondesorn. Höjde avfrostnings temp( förångdnings temp) från fabrik -4 till -2 det gjorde susen. Nu med mer interlligent program och VV/rad laddn så använder man VV till att snabbt avfrosta VP. Det gör att istället för tidigare tog det 4-5 min så tar det nu under 2 min sen är den helt fri från is. DEtta är den mer avancerade snabbva avfrostning som gör VP fungerar bättre.Det kan vara liknande fel i CO2 VP system. Så läs av värde temp och läs på i manualen , sen kan du rapportera här och till fabr service. Har alla med CO2 VP samma problem?? Hej Alla!Jag har problem med nedisning speciellt nattetid, vilket också ger en mycket högre ljudnivå.Min VP hänger på väggen. Ljudnivån vid kraftig nedisning ger intryck av att VP:n jobbar oerhört hårt för att leverera varmt vatten. Det riktigt ekar i hela kvarteret på nätterna. Lite bättre under dagtid då avfrostningen tycks fungera bättre. Men den avfrostar iallafall. Mina fina värden när temperaturen var över 0°C [VPin 32-34°C och VP ut 69-70°C] får jag inte längre. Jag tyckte att jag lyckats bra med lågt flöde och sval retur tidigare. Jag antar att när radiatortemperaturen ökar så ökar även nedre delen, eftersom radiatorn har en viss förlusteffekt lika med avgiven värme till rummet. Det medför en högre retur, 39-40°C i VP in och ca 58-60°C VP ut. Alltså en kombination av lite högre retur och nedisning som försämrar VP:ns effektivitet betydligt.Om jag har något intelligent program, daterat 050224, vet jag inte. Men det finns ingen information om nedisningsproblem och hur de tacklas i manualen. Det närmaste man kommer är en allmän kommentar i Installation Instructions, "När frostlagret når en viss tjocklek startar avfrostningen automatiskt". I kodad meny för installatörer finns: Frysgräns som styr laddpumpen, tank max och min, min pumphastighet samt diff start/stopp av kompressorn. Ingen av oss kunder eller användare kan påverka nedisningsproblemet själva. Vi måste ta hjälp av installatörerna. Men det är intressant med ändrad frysgräns och intelligentare program. det skulle behövas.[Kaj]