0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Har läst alla intressanta inlägg. Det här forumet har fått upp värmen i huset, 125m2 + källare. Min Sanyo CO2 fick svårt att få upp värmen vid temperaturer nära 0°C. Efter att ha provat Pers teorier ökade värmen i radiatorerna, enrörssystem. Nu har jag ca 21°C på dagarna. På nätterna sänker jag till 19°C. Har provat huskurva 60°C numera justerad till 55°C. Efter reducering av cirkulationspumpen till 1/3:s hastighet samt öppnat termostaterna sjönk returtemperaturen till 35-40°C. Ut från VP:n kommer jag faktiskt upp till 69°C, vände på 70°C en mycket kort stund. In till VP:n 34-35°C.Som ett litet bevis för Pers teorier vill jag bifoga ett litet diagram, resultat av ca 40min:s loggning av temperaturerna på VP in och ut. Eftersom det är ca -2°C ute avfrostar VP:n med jämna mellanrum. Mitt diagram är perioden mellan två avfrostningscykler. Det visar Laddpumpens hastighet (% Röd kurva), VP temp in (°C Mörkblå kurva), VP temp ut (°C Gul kurva) samt Kompressorns temperatur (°C Ljusblå kurva).Enligt min uppfattning sker ökningen av VP ut när sytemet automatiskt drar ner laddpumpen till 19%, vilket ger låg flödeshastighet till gaskylaren. Därmed ökar kompressorns temperatur och VP temp ut. Efter ca 17 min ökar laddpumpen sin hastighet och VP ut sjunker något, för att på slutet innan nästa avfrostningscykel återgå till till 19% och högre värme ut. Jag tror att frostbeläggningen bromsar VP temp ut vid 17 min.Observera att avläsning skett varje halvminut från 0,5 - 4 min. Därefter varje minut. En liten olineraritet förorsakad av den snabba temperaturökningen i början.Jag har lite kvar att testa fortfarande. Huskurva 50°C samt eventuellt 45°C också, om 50°C går bra. Vi får se.Tänker ta upp ett annat ämne om CO2, när min installatör mätt ljudnivån. Jag tycker den är för hög. Delar forumets deltagare denna uppfattning?
hur många kwh drar laddpumpen om den går ett helt dygn