0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja men vad räknar ni med för växlingstemperturer?i tidigare inlägg räknar du med att kunna lyfta 650 watt per påle,kommer den stå under huset som en ispinne ? Nej Ewald ,,Olja .Det anser jag vara en brask lapp i dag (härmed är jag nöd och tvungen ) till en villa Är det endast insitament kostnaden ni tittar på cocacola
Om borrning kostar ungefär som i Sverige tror jag det är ett billigare säkrare alternativ man får ju ett borrhål för runt 50000 kr det ska inte till mycket krångel innan man är upp i den summan om tex slangar från 10 pålar ska skarvas ihop och injusteras.
Borde det inte vara bättre att ta energi från alla pålarna då blir det inte lika kallt runt pålen som om man använder ett mindre antal fast det lär ju kosta mera att koppla ihop alla pålarna.
Desto mindre energi man tar ut desto mindre risk för problem med frysning runt pålen men annars är nog en mark kollektor att föredra kostar inte mycket att gräva ner slang som fixar 10 kw problem fritt om plats finnes men gräv inte ner slangen under huset