0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Något som dom flesta ser ur att glömma, inte vill kännas vid, i sina kalkyler är räntan på investerat kapital.Antingen i form av direkt ränta om du lånar till pumpen eller köper den på avbetalning men också utebliven avkastning på eget kapital om du köper den kontant.Om man som i exemplet ovan säger att pumpen kostar 25.000kr och inget mer så går det säkert att räkna hem den under förutsättning att du har ett stort värmebehov som pumpen kan "arbeta av". Om du däremot har ett ganska litet värmebehov och satsar på en pump i den prisklassen, som jag sett många gjort, kommer du förmodligen knappt att spara in den.Skall man också som jag var inne på tidigare ta hänsyn till räntan börjar kalkylen bli ganska tveksam.Jag personligen köpte inte min pump bara av ekonomiska skäl utan också av komfort skäl för att få renare luft, varmare golv och möjlighet till svalka på sommaren. Om jag sedan också kan spara lite pengar på kuppen så är det en bonus.
Angående pay-off tid enligt Råd och Rön.Råd och rön förutsätter väl att huset har en öppen planlösning?Ett stort rum.Skulle vara kul att få reda på hur dom kalkylerar.
Dvs dom föruttsätter en ideal öppen planlösning, typ jättegymnastiksal.
Citat från: larryd skrivet 24 november 2005, 22:22:01Dvs dom föruttsätter en ideal öppen planlösning, typ jättegymnastiksal.Aha, det är det jag har.
normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slant