0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: David_Q skrivet 23 november 2005, 21:17:29normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slantDen där siffran 1 kr/kWh återkommer väldigt ofta i kalkyler om varför man skall investera i en värmepump.Ett tre-års-avtal med Skellefte-kraft (www.skekraft.se) ger just nu priset 77.5 öre per kWh inkl moms (fast el-skatten ökar visst till nyår). Men varför lägga på 29% på priset? - Jo därför att alla som gör reklam för värmepumpar så många gånger har påstått att priset är en krona att folk börjar tro det. Priserna kommer säkert att stiga, men under de senaste tre åren har jag också i olika sammanhang sett priset 1 krona som "typiskt". Fast jag har betalt 68 öre... Så under den 6-årsperiod jag nu kan överblicka bakåt och framåt har priset i snitt legat 27% under 1-krona-nivån. studs
normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slant
Citat från: larsake skrivet 03 december 2005, 21:12:27Citat från: David_Q skrivet 23 november 2005, 21:17:29normalt brukar man räkna med en besparing på mellan 5000-8000kwh per år med en modern luft/luft med inverterteknik. I normalfallet håller kanske pumpen 8-10 år och du slipper då betala 40000-80000kwh till ditt elbolag, räknat på att elen kostar 1kr/kwh så spar du en bra slantDen där siffran 1 kr/kWh återkommer väldigt ofta i kalkyler om varför man skall investera i en värmepump.Ett tre-års-avtal med Skellefte-kraft (www.skekraft.se) ger just nu priset 77.5 öre per kWh inkl moms (fast el-skatten ökar visst till nyår). Men varför lägga på 29% på priset? - Jo därför att alla som gör reklam för värmepumpar så många gånger har påstått att priset är en krona att folk börjar tro det. Priserna kommer säkert att stiga, men under de senaste tre åren har jag också i olika sammanhang sett priset 1 krona som "typiskt". Fast jag har betalt 68 öre... Så under den 6-årsperiod jag nu kan överblicka bakåt och framåt har priset i snitt legat 27% under 1-krona-nivån. studs Det är dock inte bara energikostnaden som ska räknas in. Transporten av elen ska tas med också, dvs elnät-avgiften. Den ligger för skekraft på 13.9 öre / kWh. Då börjar man närma sig kronan
Jo därför att alla som gör reklam för värmepumpar så många gånger har påstått att priset är en krona att folk börjar tro det.
Citat från: larsake skrivet 03 december 2005, 21:12:27 Jo därför att alla som gör reklam för värmepumpar så många gånger har påstått att priset är en krona att folk börjar tro det. Börjar du tro på det nu?
Jag har aldrig sett "nätöverföringsavgift" i mina elfakturor utan bara två huvud poster "Energikostnad samt Nätkostnad" Nätkostnaden är en fast avgift kopplad till hur stor huvudsäkringen är. .......Kommer jag att "drabbas" av en nätöverföringsavgift efter nyår när jag börjar med en ny elleverantör eller fortsätter jag som vanligt med en fast nätkostnad .....