0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
men grannen börjar klaga på för högt ljud från ytterdelen.
Citeramen grannen börjar klaga på för högt ljud från ytterdelen. Du borde valt en tystare pump! Inga märken nämnda eller glömda.mvh
Visst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgrader
CiteraVisst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgraderDu borde ha valt en bättre balanserad pump . Verkar som du har mycket vibrationer.mvh
Citat från: Hubbe skrivet 28 november 2005, 11:43:49CiteraVisst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgraderDu borde ha valt en bättre balanserad pump . Verkar som du har mycket vibrationer.mvhFörstår inte alls vad du menar, skriver ju tydligt att jag inte har det minsta problem med något oljud eller buller
Jag kan tillägga att jag störs lite av bullret från innerdelen då det är helt tyst i huset ,vilket det sällan är,och då enbart i hallen. Roade mig med att mäta bullernivån ca 3 m in i hallen på 1:ans fläkt och fick ca 26-27 dBA vilket anses var god sovrumsstandard! I köket och vardagsrummet blir ljudnivån ca 6 dB lägre dvs knappt hörbart så problemet är väl ganska litet men bör noga övervägas för dem som tänker investera i LvP ; Roligt att höra allas synpunkter !!
Och det står förstås made in japan på alla komponenter inne i pumpen med ? tjena det ä ju som att tro att alla delar i volvo faktiskt byggs i g-borg
O fläktljud ä svåra att störas av om man e döv O man värmer ett helt hus ibland ner till -25 ute, med bara en kupefläkt ( om huset e välisolerat o stort som en hundkoja).
Luftvärmepumpen är lite som en pulverbantningskur... man får snabb payoff, men på sikt finns inget annat än att ändra (konverterat) livvstil (uppvärmningssystem) som fungerar. Den ni!