0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På sommaren har man inget annat än kyl/frys, TV och datorer.Förbrukningen är minimal.
Jag har jagat det här länge hemma nu. Jag landar på ~7-8 kWh/dygn standby, det är helt okej kanske men jag har 60-70w som jag bara inte KAN hitta. Jag har slagit av grupper i säkringsskåp och fipplat. Jag har Plugwise-grejjer på det mesta och loggar mig till döds. Nu har jag återigen fyra dygn själv hemma vilket ger bra förutsättningar för att leka runt, ska vi se om jag kan hitta det. 60-70w konstant är ändå ~1,5 kWh/dag, värt att betala oändligt med pengar för att hitta i roliga tekniska pryttlar. Jag har inte så mycket emot att dra el men jag har vansinnigt mycket emot att el försvinner iväg som jag inte vet om var det tar vägen. Det gör mig helt galen. Ska börja logga vattenpump och spis/ugn också för det är nog två stora förbrukare som inte loggas idag tror jag.Största standby-förbrukare är lite IT-grejjer i källaren som ligger på ~100w konstant och kyl/frys som ligger på 1-2 kWh/dygn.Så här ser Plugwise-loggade förbrukare ut realtid, resten loggas med vanliga mätare och kan inte visas så enkelt i realtid:sege@hail:~$ check_plugwise.sh Cirkpump(ar): 63 watt (COP 40 där just nu så det är okej )Kyl/frys: 109 wattIT kontor: 17 wattLampor entré: 0 wattStereo/TV: 8 wattDiskmaskin: 0 wattTvättmaskin: 0 wattKaffebryggare: 2 wattLuftfuktare: 0 watt
Fortum fixade äntligen fina grafer åt mig, så det underlättade jobbet lite. Enligt dem ser det ut så här (kolla bilaga).