Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sicken löjlig ombesiktning  (läst 22254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #30 skrivet: 16 april 2013, 09:53:50 »
Idag är det 5% etanol i 95 oktanig bensin, jag misstänker att K-sprit-tricket är från den tiden då bensinen var helt etanolfri?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #31 skrivet: 16 april 2013, 10:54:08 »
Idag är det 5% etanol i 95 oktanig bensin, jag misstänker att K-sprit-tricket är från den tiden då bensinen var helt etanolfri?  Sc:,h

Jojo, K-sprit har inte behövts på många år för att motverka frysingsproblem, men, E85 brinner brinner renare och svalare än vanlig BF95 eftersom det är mindre skadliga kolväten i det, och har man då problem med avgasreningen på ngt vis, kanske en trött lambdasond, eller gammal katalysator, så kan ökad andel etanol i bränslet sänka CO, NOx och HC-värdena.
Hade t.ex. en trött sond så att jag hade lambda 1,15 enligt bes. men eftersom HC och CO var nära noll pga att jag tankat 100% E85 så var enda anledningen till UA nu att lambda inte låg inom 0.97 till 1.03...
När jag bytt sonden var lambda 1,01, och HC o CO högre...(men ändå långt inom godkänt)..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #32 skrivet: 16 april 2013, 10:59:00 »
Idag är det 5% etanol i 95 oktanig bensin, jag misstänker att K-sprit-tricket är från den tiden då bensinen var helt etanolfri?  Sc:,h
Men det är inte alltid det räcker med 5% ::). 50% ger kan billigare driftkostnad också. Jag tankade 50/50 på min opel 96 och då tog den 0,6 på landsväg, mot alla odds, för vedertaget är att de tar mer om man kör etanol, märkligt. Fick dock sluta med det för den började läcka olja, antagligen torkade packningarna, botades med Wyns oil-läck-stop, men ca 10L på en tank får den innan besiktning, ibland lite oftare, beror på vad prisskilnaden är. 8)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #33 skrivet: 16 april 2013, 11:43:27 »
Upp till 30-40% brukar bensinbilar inte dra mer om de tankas med E85, detta pga förbättrad förbränning.
En ren vinst således.
Över 50% börjar de dra mer oftast, men det blir ändå en ekonomisk vinst fn på 1-2 kr/mil.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #34 skrivet: 16 april 2013, 17:03:13 »
Har testat 50% etanol men inte klarade den avgasvärdena, jag tror att är mer en skröna.
Efter en ny Biltema-katalysator gick den igenom med perfekta värde på besiktningen.


MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #35 skrivet: 16 april 2013, 17:44:19 »
Men jag måste nog ändå säga att jag ligger på plus.. ::)
Så här blir det med privata besiktningstationer, dom vill ju ha nöjda kunder Sc:,h

Senaste besiktningen på bilen:
Motorn läckte lite olja, kan inte bli mycket olja, bilen saknar nästan helt motorolja.
Hål i avgassystemet. "Det hör man direkt"
Lambasondlampan lyser konstant.
Ingen handbroms.
Lilla blinkersen på sidan av vänster flygel urfunktion. "Trasig lampa lyser"

Bilen blev helt godkänd utan anmärkning :o, jag som trodde vi skulle köra bilen 4 veckor till och sen till skroten tummenupp

Appropå det är det någon som vill köpa en pärla som rullat ca 40.000 mil ?
Bilen behöver nästan ingen motorolja, fyller man på oljan så hackar bara motorn..
Handbromsen behöver förmodligen bara spännas dontknow
Avgasröret borde kunnas tätas dontknow då tror jag lambasondlampan kommer att släckas.
Just det, flytta inte bilen 3-4meter då startar inte bilen igen, bilen måste gå några hundra meter innan den stängs av, då startar bilen som en klocka tummenupp

Kommer att bli sorgligt den dan jag skall skiljas från pärlan, men var sak har sin tid.. :'(
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #36 skrivet: 16 april 2013, 19:37:15 »
Men jag måste nog ändå säga att jag ligger på plus.. ::)
Så här blir det med privata besiktningstationer, dom vill ju ha nöjda kunder Sc:,h

Senaste besiktningen på bilen:
Motorn läckte lite olja, kan inte bli mycket olja, bilen saknar nästan helt motorolja.
Hål i avgassystemet. "Det hör man direkt"
Lambasondlampan lyser konstant.
Ingen handbroms.
Lilla blinkersen på sidan av vänster flygel urfunktion. "Trasig lampa lyser"

Bilen blev helt godkänd utan anmärkning :o, jag som trodde vi skulle köra bilen 4 veckor till och sen till skroten tummenupp

Appropå det är det någon som vill köpa en pärla som rullat ca 40.000 mil ?
Bilen behöver nästan ingen motorolja, fyller man på oljan så hackar bara motorn..
Handbromsen behöver förmodligen bara spännas dontknow
Avgasröret borde kunnas tätas dontknow då tror jag lambasondlampan kommer att släckas.
Just det, flytta inte bilen 3-4meter då startar inte bilen igen, bilen måste gå några hundra meter innan den stängs av, då startar bilen som en klocka tummenupp

Kommer att bli sorgligt den dan jag skall skiljas från pärlan, men var sak har sin tid.. :'(
Ingår adress till besiktningsstationen ifråga så känns det nästan intressant  ::).

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #37 skrivet: 16 april 2013, 19:51:39 »
Har testat 50% etanol men inte klarade den avgasvärdena, jag tror att är mer en skröna.
Efter en ny Biltema-katalysator gick den igenom med perfekta värde på besiktningen.


MVH/ Stefan

Du kan inte laga en trasig bil med etanol...
Däremot kan det ta dig över gränsen om katalysatorn bara är gammal och börjar bli lite för åldrad.
En förgasarbil blir helt klart bättre, oavsett inställningar, men givetvis tar man sig inte igenom oavsett motorns skick.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #38 skrivet: 16 april 2013, 19:55:18 »
Ingår adress till besiktningsstationen ifråga så känns det nästan intressant  ::).

Tyke  :D

Besiktningstationen var nyöppnad men jag tror redan att den blivit uppköpt eller så har dom bara bytt namn...
Men håll ögonen efter Applus ;)
"För att inte prata strunt om något bolag så kan ju jag faktist ha ljugit om allt"

Jag besiktar gärna bilen på Applus ;)

 
« Senast ändrad: 18 april 2013, 13:48:53 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #39 skrivet: 18 april 2013, 12:27:53 »
Nu funkar tutan, dålig kontakt helt enkelt. SBPs personal har ju så klart sina direktiv, så det är ju inte mycket att säga om det. Även om man kan tycka de kunde råkat glömma testa den detaljen. Men i ärlighetens namn så var det självförvållat, jag borde testat innan besiktningen, hur svårt kan det va. >:(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #40 skrivet: 19 april 2013, 23:27:03 »
16 tvåor och ettor är rekordet än så länge.  Celica från 84 eller om det var en 86
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #41 skrivet: 20 april 2013, 08:47:35 »
Har testat 50% etanol men inte klarade den avgasvärdena, jag tror att är mer en skröna.
Efter en ny Biltema-katalysator gick den igenom med perfekta värde på besiktningen.


MVH/ Stefan
Man måste ha "lagom" mycket etanol
 50% är för mycket, då blir katalysatorn inte tillräckligt varm och slutar fungera.
20-30% brukar vara lagom.
Som gammal jänkebilsåkare så kan jag bekräfta att det INTE är en skröna att K-sprit fungerar, har stått på tomgång med CO-mätaren uppkopplad och slått i K-dojja , CO-värdet sjunker -mycket.
en förgasarbil utan katalysator blir det bara bättre och bättre ju mer man häller i.
En katalysatorbil blir bättre till 20-30% uppblandning, sedan blir det sämre till ca 80-90% uppblandning, då blir det bättre igen men då går de flesta bilar knappt att köra.

Jag kan nästan doktorera i att få trimmade jänkare genom besktningen  8)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #42 skrivet: 20 april 2013, 08:54:20 »
Jo co sjunker det har jag själv mätt med min egen mätare men de mäter också ett antal andra värden numera.
I mitt fall visade sig att hela katalysatorn var skrot invändigt.
På äldre bilar är det väl bara CO som de kan slå ner på?

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #43 skrivet: 20 april 2013, 11:46:17 »
Man måste ha "lagom" mycket etanol
 50% är för mycket, då blir katalysatorn inte tillräckligt varm och slutar fungera.
20-30% brukar vara lagom.
Som gammal jänkebilsåkare så kan jag bekräfta att det INTE är en skröna att K-sprit fungerar, har stått på tomgång med CO-mätaren uppkopplad och slått i K-dojja , CO-värdet sjunker -mycket.
en förgasarbil utan katalysator blir det bara bättre och bättre ju mer man häller i.
En katalysatorbil blir bättre till 20-30% uppblandning, sedan blir det sämre till ca 80-90% uppblandning, då blir det bättre igen men då går de flesta bilar knappt att köra.

Jag kan nästan doktorera i att få trimmade jänkare genom besktningen  8)

Nja, genom allt vad som skrivits i etanol.nu vill jag nog påstå att jag vet att de allra flesta bilar med katalysator går utmärkt att köra på 50% E85.
Detta pga det för styrsystemet innebär en uppfetning på ca 25%, vilket är vad de mest försiktiga motortillverkarna programmerat att systemet ska acceptera (mer fungerar, men ger en svårare diagnossituation).
Över den gräns när styrsystemet vägrar att öka bränslemängden mer, ja där måsta man stanna normalt sett, eftersom lamdavärdet annars blir över 1, och motorn körs magert.
Den kan gå hur bra som helst, eftersom etanol har utmärkta magerkörningsegenskaper jfrt med bensin, men katalysatorreningen blir inte optimal.
Jag hade problem på senaste bes, beroende på en trög sond, så min bil hade över 1 i lambdavärde, dock var HC o CO bättre när jag återvände för ombes med ny lammbda sond..
(Båda ggr med 100% E85 eftersom min bil accpeterar att feta upp hela vägen = ca +35%)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Sicken löjlig ombesiktning
« Svar #44 skrivet: 20 april 2013, 15:28:37 »
En bra kommentar från en bilprovare som höll på med en besiktning på banan bredvid: "Om jag knackar här så kommer reservhjulet att ramla ner".
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!