0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svensk Bilprovning AB borde slå sig ihop med Svenska Spel, för det är oftast rena lotteriet att bes. bilen...Det löjligaste jag varit med om hände för två år sen då jag rullade in med min Volvo V90, eller rättare sagt en väldigt ombyggd 765 från -90, dock importerad -00 och med fulltrycksturbo. Riktigt rolig bil! Men nog om det, för på bilfan sitter ett löstagbart drag, om bilprovningen älskar som bekant att gnälla på sådana då de ofta kärvar. Det ingen nyhet för mig, så innan bes. så så smorde jag upp och fettade in draget riktigt ordentligt. Såg till så att det gick lätt och smidigt att lossa och avslutade med att hälla i en överbliven skvätt kladdig och stinkade bakaxelolja innan jag satte det på plats igen.Väl på bes. så började gubben rycka och dra i draget och dess spak, som han inte lyckades rubba. Han: - Det här går inte att lossa!Jag: - Du lär ju dra tillbaka spaken först och sen vrider du och...Han: Det går inte att lossa!Då dök den andra bes-bubben och och gjord ett försök med draget, och efter en del ryckande och lirkande så lyckades han pricka in rätt teknik och draget släppte med ett ljudligt "SMACK!" samtidigt som oljan jag hade hällt i stänkte åt alla håll, rann mellan fingrarna på gubben och ner på golvet. Jag kunde inte hålla mig längre nu och började garva... Belöningen blev en 2:a på "Kopplingsanordning: kärvar" eller något i den stilen och återbesök. Fanns dock inget jag kunde göra åt draget, det fungerade ju precis som det skulle. Åkte helt enkelt till en annan station där killen ungefär bara tittade på draget, kände lite på spaken och sa "det ser bra ut" och bilen var godkänd.Nästa år med samma bil och på samma station så tittade de två gubbarna inte ens på draget, men kom efter en lång provkörning (säkert 20 minuter) fram till att ratten kärvade och saknade återgång. "Det är bara att komma tillbaka" och så fram med stämpeln... Ratten var precis lika "kärv" som den alltid hade varit (sitter en lite mindre sportkringla i) och återgången kunde då inte jag märka något konstigt med så...Körde med bilen några veckor innan jag behövde få den godkänd, så iväg till station i grannstaden där en tjej kom ut och och mötte mig medan jag stog och väntade. Hon satte sig i bilen, knappade lite på sin handdator och tog ett varv runt byggnaden. Sen var det bara att gå in och betala och rulla därifrån med blankt papper. En annan gång för ganska många år sen så fick jag komma tillbaka för att gummit på passagerarsidans torkarblad hade släppt 5 cm... Det var förvisso ett solklart fel, men ändå.
När besiktningsmannen noterade att jag saknade en registreringsskylt fram fick jag en 2a, jag skruvade dit den på två röda innan besiktningen var slut, men se det hjälpte inte, ombesiktning!!! "Jag skulle skruva dit den under tiden jag satt och vänta på min besiktningstid, men glömde det"
Fick en 2a på att säkringen till bilsteron satt för 10cm för långt bort från batteriet